Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik stekker van wasmachine insteek springt zekering.Hoe los ik dit op?

Wasmachine staat nog niet eens aan,gebeurt al als ik stekker in stopcontact steek.En hij heeft thans altijd gegaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ondanks dat een apparaat het altijd heeft gedaan, kan het toch gebeuren dat er ineens iets kapot is gegaan in het apparaat, waardoor er toch kortsluiting wordt gemaakt en dus de zekering springt.

Heb je al geprobeerd om te kijken of het probleem wel in de (stekker van de) wasmachine zit? Sluit ook eens de stekker van een ander apparaat aan in het bewuste stopcontact en kijk of de zekering dan ook springt: het is dan waarschijnlijker dat het stopcontact zelf de kortsluiting maakt.

Als je zelf een beetje DHZ-ervaring hebt, zou je een probleem in het stopcontact zelf nog wel op kunnen lossen, maar zorg ervoor dat je er dan altijd de stroom afhaalt. Een stekker van een apparaat als een wasmachine zou ik liever door een erkende reparateur laten doen (als het probleem al niet in de wasmachine zelf zit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1. Het is de aardlekschakelaar die uit springt omdat er een beetje lekstroom in de wasmachine naar de aarde vloeit. Een wasmachine hoort eigenlijk ook niet op een aardlekschakelaar te zijn aangesloten, stopcontacten in keukens en wasruimtes dienen goed geaard te zijn. Vaak helpt het om de stekker omgekeerd in het stopcontact te steken: vanaf de fasedraad loopt veel meer lekstroom dan van de nuldraad, bij omdraaien stekker verwissel je die twee.
2. Het snoer van de wasmachine is beschadigd door scherpe knikken of klemzitten onder een scherpe rand. Verwijder het kapotte deel van het snoer en zet een nieuwe waterdichte geaarde stekker er aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen elektricien maar kan het ook zijn dat je te veel andere apparaten aan heb staan? Ik weet nog dat bij ons vroeger in het studenten huis de stroom er af ging als we tegelijk de tv, het strijkijzer en de frietpan aan hadden.. Kijk eens of dit ook bij jou het geval is scheelt je misschien een reparateur bezoek om niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zit er een snoerbreuk net even achter de stekker.
Gewoon even een paar centimeter van het snoer achter de stekker afknippen en deze opnieuw er weer aanzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing