Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een telefoontoestel op een lange UTP-kabel aansluiten?

Hallo,
Ik wil een telefoon aansluiten, maar het snoer moet ongeveer 50m. zijn. Er ligt geen telefoonsnoer (is ook niet aan te leggen) maar wel een UTP-kabel die ik kan gebruiken.
Kan het signaal 50m. door een UTP-kabel? En kan ik dan het beste 4 paartjes op groen aansluiten, en de andere 4 paartjes op rood, of juist van ieder paartje 1 adertje op groen, en het andere adertje op rood?

Thnx!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top! Dankjewel!
Maar omdat telefonie maar 2 adertjes nodig heeft, kan ik de 8 adertjes van de UTP-kabel niet beter in elkaar draaien tot 2 setjes, om de totale weerstand wat te verlagen?
Vandaar mijn vraag of ik van ieder paartje 1 adertje moet pakken, of juist 4 paartjes in elkaar draaien voor groen, en de andere 4 paartjes voor rood.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet dat theoretisch de maximum lengte van een utp kabel 100m is maar dat hangt van externe factoren af.
Als er veel zware energiekabels in de onmiddellijke omgeving liggen kan het op 75m al gedaan zijn maar in ideale omstandigheden heb ik al verbindingen van 150m weten werken zonder problemen.
De aansluiting ziet u op onderstaande afbeelding.
Voor telefoon heeft u normaal enkel het blauw/blauw-wit paartje nodig maar dat is niet zo belangrijk.
Belangrijk is wel dat u een twisted pair neemt omdat net die twisting ervoor zorgt dat er geen overspraak is.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb een andere afbeelding toegevoegd omdat u daar kan zien dat men voor telefonie het blauw/blauw-wit paar voor gebruikt met een
RJ-11 connector.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding