Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe dik moet mijn stroomkabel minimaal zijn?

Op een stroomkabel uit het stopcontact (230V) sluit ik een adapter aan die er 12V van maakt. Vervolgens sluit ik op de adapter een computerventilator van 12V en 0.1A op aan. Niet zoveel stroom dus..
Mijn vraag dan, hoe dik moet de kabel waar 230V doorgaat minimaal zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

12 V 0,1 A = 1,2 W, de adapter zal misschien nog een paar watt extra gebruiken, dus hooguit 10 W totaal.
Om 10 W bij 230 V te leveren hoeft de kabel slechts 0,05 A te voeren, het dunste schemerlampsnoer is dan al ruim voldoende!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dun schemerlampsnoer van 2x 1mm2 is voldoende, maar als je de adapter direct in het stopcontact steekt en de 12 V door de verlengkabel stuurt dan kun je nog dunnere draden gebruiken omdat ze niet zo heel goed geïsoleerd hoeven te zijn.
Theoretisch neemt men max 5 Ampère per mm² maar dat is hier totaal niet relevant want de stroom maar rond de 0,043 A.
In dit geval volstaat een standaard kabeltje van 2 x 0,5 a 0,75 mm², niet zozeer ifv de stroom maar om de stevigheid van de kabel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: