Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een stukje plastic uit de stopcontact halen?

Mijn kids hebben er iets langwerpigs ingeduwd wat vervolgens is afgebroken.. nu zit er een stukje vast.. krijg ik een schok als ik het met een cocktailprikkertje probeer? of moet ik dit aan een elektricien overlaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Stroom eraf halen en met een pincet het restant eruit halen. Pas als dat niet lukt de hele doos van de muur halen.

(Controleer met een spanningszoeker of de stroom er daadwerkelijk af is voordat je de pincet erin doet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Stroom van het stopcontact halen en de wandcontactdoos (stopcontact) even zo veel mogelijk uit elkaar halen (dus de beschermplaatjes van de buitenkant eraf) en dan met iets van een schroevendraaier eruit proberen te krijgen

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel even controleren of ook daadwerkelijk de stroom er vanaf is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd, even de stroom er af zetten en vervolgens met een tangetje het voorwerp eruit trekken.

Als ik je daarnaast nog een goede tip mag geven: koop afdekplaatjes voor je stopcontacten. Als je kids er iets van metaal ingestoken hadden, dan had het erg vervelend kunnen aflopen.

Met dergelijke plaatjes kun je het stopcontact gewoon blijven gebruiken, het is een soort kindersluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de dekplaat van het stopcontact losschroeven, misschien komt het stukje plastic dan al mee. Als het plastic tussen één van de klemmen zit dan kun je het met een geïsoleerd tangetje lostrekken. Bedenk dat het veiliger is om eerst de stroom af te schakelen, maar als je weet wat je doet kan het ook met ingeschakelde stroom. De klem met de bruine draad is spanningvoerend, de klemmen met blauwe of groen/gele draad kun je veilig aanraken.
Pas op bij het terugplaatsen van de dekplaat dat je niet met de metalen schroefjes de spanningvoerende klem raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing