Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het aansluiten van de zwarte schakeldraad op de blauwe draad resulteerde in kortsluiting. Waarom is dit?

In de badkamer zit een schakelaar. Als deze schakelaar wordt aangezet gaat 1) de lamp aan en 2) de ventilator loeien. Nu wil ik de ventilator weghalen. Ik heb de bruine, blauwe en zwarte draad uit de ventilator gehaald. Vervolgens heb ik tape om de bruine gedaan en de zwarte met de blauwe verbonden. Redenatie was; als de schakelaar wordt omgezet, loopt er stroom door de zwarte draad die dan wordt afgevoerd via de blauwe draad. Dit resulteerde in kortsluiting. Waarom is dit? Welke basistheorie mis ik hier?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je zegt het zelf al: als je de schakelaar aan zet dan gaat er (veel) stroom lopen door de spanning op de zwarte draad naar de blauwe nul draad.
Je moet dus zowel de bruine als de zwarte draad isoleren.
Beter dan tape kun je hiervoor een lasklem gebruiken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het is overigens goed mogelijk dat je de schakelaar behoorlijk beschadigd hebt door het inschakelen van de kortsluitstroom. Het schakelcontact kan vastgelast zijn of ernstig ingebrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zwarte draad voert stroom (zit aan de bruine...) als de schakelaar op 'aan' staat. Als je deze dan aan blauw verbindt, maak je een directe verbinding van bruin, via de schakelaar en de zwarte draad naar de blauwe.
Dat heet kortsluiting...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing