Wie weet dit? Ledlampjes (230 V) die 50% zwakker blijven branden terwijl ze uit zouden moeten zijn volgens de dimmerschakelaar... Hoe kan dit??
Ik heb een hanglamp boven de tafel met 2 kelken met ingebouwde dimmer. Hierin horen gewone gloeilampjes van ca. 40 Watt. Daarmee werkt de dimmer met uit- schakelaar perfect.
Nou heb ik de gloeilampjes vervangen door die nieuwe led lampjes van 1,2 Watt. De dimfunctie werkt dan niet meer (ledlampjes hebben geen ohmse weerstand) maar met de dimmer in de hoogste stand geeft dat geen probleem, de lampjes branden normaal en de dimmer wordt niet heet.
Alleen, als ik de dimmer naar de stand UIT zet
(de schakelaar klikt dan) dan blijven de ledlampjes branden, maar de helft zwakker. Je zou zeggen uit is uit, de stroomkring is toch onderbroken door de dimmerschakelaar?
Met de gewone gloeilampjes werkt de schakelaar wel, de lampen gaan uit in de uitstand van de dimmerschakelaar.
Wie weet dit te verklaren?
En boven de andere tafel een plafond ventilator. Als ik de vent aan zet, gaan de ledlampjes zwak branden. :-S doe ik de vent uit, gaan de lampjes ook uit. Ze zitten samen op zo'n serieschakelaar...snap er helemaal niks van :-S
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.