Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom brandt mijn transformator voor ledverlichting door?

Vorig jaar kocht ik een 5 tal tuinspots ( led) , voor mijn tuin, met de bijhorende transformator.
Na een goede dienst van een maand of 5, brandde de transformator door.
Maar er was nog garantie en spoedig had ik weer licht.
Helaas, nu is de tweede doorgebrand!
Is het mogelijk dat dit probleem te maken heeft met de tijdschakelaar?
Deze zat ingebouwd in een kunststofpaaltje voor buiten.
Volgende week komt de derde transformator.
Er lijken me twee dingen mogelijk.
Of het is de tijdschakelaar.
Of er zit een fabrieksfout in een serie transformators.
Of, geen idee?
Wie begrijpt dit probleem en wat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Gewoon het totale vermogen van de lampen bij elkaar optellen en dit delen door de spanning(wet van Ohm).
Bijvoorbeeld als al die 5 lampen een totaal vermogen vragen van 60 watt dit delen door de spanning bijvoorbeeld 12 volt,dan kom je uit op 5 ampére.
Vervolgens zoek je naar een trafo die gewoon een paar ampere meer geeft dan dit ampérage.Hierdoor krijg je veel minder warmte ontwikkeling,want daardoor sneuvelen ze namelijk.Desnoods de trafo aan de laagspanningskant voor de veiligheid nog afzekeren met een zekering die iets groter is dan het door de lampen gevraagde amperage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het probleem is waarschijnlijk dat u transformator kapot is... maar waarschijnlijk is de bijgeleverde transformator ook stuk. als ik u was, zou ik goed kijken wat voor een u nodig heeft en dan zelf kopen. want anders werkt het ook niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tijdschakelaar verbruikt nauwelijks stroom dus daar zal het wel niet aan liggen.
1) De kans bestaat dat die trafo mis berekend is bij ontwerp?
2) Mogelijks ook dat die onvoldoende gekoeld is wegens ingebouwd en geen koeling?

Staat er een vermogen op die trafo en de lampjes ?
Evt foto bijvoegen om een oplossing te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tijdschakelaar moet kunnen, mits deze voor de trafo zit. De tijdschakelaar schakelt dan de trafo.
Zit je tijdelijk na je trafo dan gaat je nieuwe trafo ook gewoon weer kapot doordat de stroom (amperage) die deze te verwerken krijgt te groot is.

Laat het hier even weten als je een aansluitschema wilt of plaats er zelf 1 van de bestaande situatie als je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk door het sneeuwbaleffect.
Door de warmte verminderd de weerstand van de LEDS waardoor er steeds hogere stroom gaat lopen, waardoor de weerstand weer afneemt etc etc.
Oplossing: Een voorschakelweerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Heb je niet meer LEDs aangesloten dan toegelaten?
2. Is je transfo voldoende gekoeld?
3. Staat de transfo niet in een te vochtige ruimte?
4. Is je transfo van Chinese makelij? Koop dan een serieuze Europese.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is doorgebrand echt met vuur geweest en zwart geblakerd? (dan zou ik mijn geld terug gaan halen en niet het risico nemen op echte brand).

Buiten dat de trafo te wellicht licht is voor de hoeveel stroom die continue wordt gevraagd door de lampen (ik zou dit ook even meten met een stroommeter).

Daarnaast zou ik ook de gehele kabel met leds nalopen of er toch niet ergens een isolatie breuk/beschadiging is, die juist bij slecht weer of veel vochtigheid een vorm van kortsluiten veroorzaakt.
Dit kunnen haarscheurtjes zijn, wellicht juist bij knikpunten of overgangen naar de leds toe.

Als je je garantie zou verhalen, zou ik het op het gehele product doen, niet alleen op de transformator.
Maar na 2x zou ik het al zat zijn, en het geld terug verhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing