Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het niet gevaarlijk om een wasmachine in de douche te hebben?

Ik vroeg me eigenlijk af waarom ze de meeste aansluitingen van de wasmachine in de douche hebben? Is dat niet gevaarlijk?

Toegevoegd na 3 minuten:
Met douche bedoelde ik de badkamer. mijn excuses ik typte te snel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Onder normale conditie,s en conform de juiste aansluitingen is het geen probleem.

Echter het wordt een grijs gebied als een badcel niet zo groot is, de ventilatie niet voldoende is, er geen dubbelpolige trekschakelaar aanwezig is, en de douche te dichtbij is bij de wasdroger of wasautomaat.

In elke situatie mogen de apparaten niet in werking zijn,
en is het met kleine kinderen het beste om dat soort apparatuur elders te plaatsen. (bv inpandige berging)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Opzich niet, als je maar zorgt dat de stekker / stopcontact niet helemaal nat worden. Maar dat beetje damp van het douchen kan niet veel kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich kan dit geen kwaad als het stopkontakt maar op 1meter van de douche staat.
Dit is wettelijk verplicht en zal zo zijn als uw installatie gekeurd is.
De doucheruimte moet ook aangesloten zijn op een verliesstroomschakelaar van 30 mA, zoals elke natte ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad zo in de badkamer moet elke elektrische aansluiting aangesloten zijn op een leiding met als verplichte beveiliging een verliesstroomschakelaar van 30 mA, maar een wasmachine moet nog eens extra een aparte rechtstreekse leiding hebben , dit wil zeggen dat het stopcontact van de machine niet in een groep van andere stopcontacten mag zijn het moet een volledig afzonderlijk leiding zijn van aan de zekeringkast tot aan het stopcontact met aarding en met een afzonderlijke zekering van 20A als je 2,5mm draad gebruikt, deze moet dan ook aan de verliesstroomschakelaar van 30mA zijn afgetakt,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing