Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stinkend wasgoed na wassen?

Al enige tijd heb ik last van 'stinkend' wasgoed. Na het wassen van de kleding hang ik het z.s.m. op om stinken te voorkomen, maar het stinkt al bij het uit de wasmachine halen.
Ik gebruik vloeibaar wasmiddel, eerst van Omo, maar dacht misschien ruikt Robijn lekkerder... maar in mijn wasmachine maakt het niks uit, alles stinkt.

Dit is al enige tijd het probleem, al verschillende dingen geprobeerd:
- wasgoed gelijk als het klaar is eruit halen
- de wasmachine regelmatig op 90graden laten draaien zonder wasgoed.
- bakje waar het wasmiddel in gaat eruit halen, schoonmaken.
- 'rooster' onderin opengedraaid, water eruit laten lopen(stonk enorm), schoongemaakt en ongeveer 2 liter er in laten lopen, programma pompen aangezet. Daarna gelijk nog eens op 90graden laten draaien, maar toen die klaar was binnenin geroken en het rook nog niet lekker fris.

De wasmachine is nog geen 2 jaar oud, merk: Bosch classic xx5
Kunnen jullie mij helpen, wat kan ik nog proberen?
Wil weer een heerlijke frisse was

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (17)

Heb je het filter ook schongemaakt?
Verder heb je zo te zien alles al na gekeken!
Misschien kan je hem eens laten draaien zonder wasgoed erin op de heetste wasstand met wat schoonmaakazijn in het wasmiddelbakje.
En doe je het deurtje van de machine iedere keer meteen dicht na het wassen?
Misschien kan het helpen om die open te laten staan.

En als je al het bovenstaande hebt geprobeerd een lekker wasverzachtertje, dat geurt ook heerlijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zorg er voor dat je de machine niet te vol doet. Een volle machine spoelt niet goed.

Daarnaast kan het helpen je was wat warmer te wassen. Vooral handdoeken moet je af en toe echt even op 60 graden wassen om weer fris te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het zou kunnen zijn dat in de gehele trommel van je machine (het deel om de draaien trommel met gaatjes heen ) een aanslag zit van zeepresten... dat komt nog al eens voor bij vloeibaarwasmiddel en wassen op lage temperaturen...
draai eens een was op hoge temperatuur met 'ouderwets' poederwasmiddel, eventueel met bleek-eigenschappen...
daarna is het vast een stuk beter...
koop anders een pakje (af)wasmachinereiniger... dat helpt zeker...

Toegevoegd na 3 minuten:
de afwasmachinereiniger natuurlijk niet alleen kopen maar ook gebruiken: de machine een keer laten draaien op 90 graden met dat spul erin... wordt ie zeker schoon, die machine...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik lees dat je het programma kookwas al hebt gedraaid.
Wat ik er niet uithaal is of je er ook schoonmaakazijn bij hebt gedaan, ik doe er een halve fles in.
Azijn ontkalkt en haalt de 'vetresten' van de zeep weg, die hoogstwaarschijnlijk de boosdoener zijn van die vieze geur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien moet je toch maar even een monteur bellen. De garantie op een machine is 2 jaar, zijn die al om?
Neem eventueel contact op met Bosch en leg je probleem voor. Wellicht hebben ze dat daar al eerder gehoord en weten ze wat er aan de hand kan zijn.
Je kunt nog wel 500 dingen doen, maar zo te horen heb je echt voldoende gedaan om dit over te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik regelmatig doe is het rubber goed schoonmaken met een natte doek met sop, en de wasmachinedeur (glas) aan binnenkant, hier zit soms ook een vieze waas.

Geen natte was alvast in de wasmachine leggen, en heb altijd de deur op een kiertje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou last kunnen hebben van vetluis.
Vetluis is te verwijderen door de wasmachine zonder was (dus leeg) met een flinke schep soda op 95 graden te laten draaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vetluis !

www.goeievraag.nl/vraag/ondanks-normale-wasmiddel-dosering-gebruik.27439
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja inderdaad, een machine op 90 graden laten draaien met een flinke schep soda helpt heel goed.
Was een tip van onze monteur.
Dit wel iedere 2 maanden doen.
En ook één keer in de 2 maanden het klepje openmaken aan de onderzijde van de machine, het roostertje schoonmaken en het vieze water weg laten lopen.
Was ook een tip van hem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gooi er een vaatwastablet in ,en draai met lege machine een beurt van 90 graden,het lost alle vet en rommel op.
overigens azijn,en soda helpen ook goed.
stond gisteren hier in de gelderlander(krant) een verslag dat er op veel te lage temperaturen gewassen wordt,en dat mensen die er gevoelig voor zijn zelfs ziek kunnen worden.
gewoon af en toe een wasbeurt van 60 graden doen scheelt al een hoop problemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er kunnen sokken in de filter zitten. Het kan vetluis zijn, of je hebt de af en aanvoer met elkaar verwisseld, zodat er met rioolwater wordt gespoeld. Ook kan het zijn dat een van je huisdieren die je al een tijdje kwijt bent ergens bij het filter terug te vinden is en reeds in verregaande staat van ontbinding verkeert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van vloeibaar wasmiddel krijg je veel aanslag in wasmachine en dat gaat stinken. dus morgen naar de supermarkt en daar een pakje waspoeder kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk is of er op de weerstand mechanisme geen kalk er op zit. Dat kan ook de oorzaak zijn. Meestal komt dit soort dingen bij Bosch merken voor over een jaar of twee...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn speciale reinigingstabletten voor een vaatwasmachine in de handel. Die helpen ook prima om wasmachine van kwalijke luchtjes te bevrijden ! Probeer maar.. bij mij hielp het uitstekend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat onbreekt is de opgave van het soort water dat je gebruikt. Is het leidingwater; steenputwater of regenwater ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorzaak is vetluis dat is een bacterie die in wasmiddel gedijt. Het is te verhelpen door af en toe een kookwas te draaien met soda of azijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
WAT DACHT JE VAN WASVRZACHTER MET EEN LEKKER GEURTJE
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing