Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn stekkerdozen tegenwoordig allemaal geklonken?

Waar ik ook heen ga en waar ik ook zoek, het lijkt erop dat tegenwoordig alle stekkerdozen zijn geklonken. D.w.z. dat ik ze niet open kan maken. Ik wil namelijk graag een stekkerdoos onder een bureaublad monteren, maar als ik de stekkerdoos niet kan openen lukt dit niet.
Is er iemand die weet of er nog stekkerdozen bestaan die je gewoon kunt open met een schroefje losdraaien en zo ja, waar zijn die dan te koop.
En mochten ze niet meer te koop zijn, wat is dan het alternatief om deze bv. onder een bureaublad of aan de muur te monteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het alternatief is de klinkverbinding(en) met een metaalboortje verwijderen en vervolgens vervangen door boutje/moertje!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zou ze met zelfklevend klittenband onder je bureaublad kunnen bevestigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zit ook redelijk stevig vast dan. Alleen bij het er uit trekken van een stekker, moet je de stekkerdoos even met je andere hand tegen houden, zodat hij blijft zitten.

En mocht hij toch loslaten, dan druk je hem gewoon weer vast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Hoe gevaarlijk is dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee is goed Conan, maar bij mij heeft het niet geholpen. Heb ik nl. al eens geprobeerd maar kwam iedere keer naar beneden vallen door het gewicht. Een paar van die voedingsstekkers is net wat te zwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Almighty: Draai een paar schroefoogjes onder in je bureaublad, en dan aan de slag met tiereps...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een buroblad waar dat ding met tieraps bovenaan ergens bij de poten vast zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde: tie-raps. Iedereen bedankt voor de plussen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een goed (beter) idee :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tie-raps gebruiken wij daar ook voor!
Goedkoper, iets op elkaar persen gaat sneller dan schroeven draaien. Je kunt gewoon nog wandcontactdozen (wcd) kopen in de bouwmarkt, zelf even een snoertje eraa bricoleren:

http://www.groepenkastvervangen.nu/contents/nl/d10_standaard_schakelmateriaal_opbouw_busch_jaeger.html

ctrl f: opbouw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me wel een redelijke oplossing alleen zijn die 4 aansluiting bij elkaar wel lastig als je een paar van die voedingsstekker moet aansluiten (te weinig ruimte).
Maar denk wel dat ik er eentje op die manier ga monteren. Bedankt +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, gaat goed. Ik heb zelf 2 x 4 wcd's aan mijn buro geschroefd (voor de PC en randapparatuur). Niet vergeten de "voet"erbij te kopen.
Je bedoelt een opbouw wandcontactdoos. Verkrijgbaar in de bouwmarkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de bouwmarkt kun je gewoon een losse stekkerdoos kopen zonder snoer. Hier moet je zelf dus nog een snoer aanmaken (enja hiervoor moet hij open, dus hij heeft schroefje)

in de link een voorbeeld hiervan.

er zijn ook stekkerdozen met een optie om ze vast te zetten

Toegevoegd na 1 minuut:
bij conrad zoeken op artikelnummer 611532 - 89. Dit is er 1 met bevestiging
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, moet dus maar eens langs de bouwmarkt. Eigenlijk een heel logische redenering dat als er geen draad aanzit je hem moet kunnen openmaken.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha dat klopt, maarja je weet nooit dus zeg het er maar bij:P
Dat is eenvoudiger om in massaproductie te vervaardigen. Het zal ook goedkoper zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je hebt ze trouwens nog wel bij de bouwmarkt, maar dan moet je bij de dure sectie kijken. Het is niet dat ze open kunnen, maar er zijn schroefbevestigingen ernaast gemaakt.

Het heeft trouwens ook met de veiligheid te maken dat mensen dit niet meer zelf (fout) kunnen doen.
De stekkerblokken moeten natuurlijk voldoen aan een NEN norm.

Toegevoegd na 16 minuten:
Deze bedoel ik. Is ook bij een goede bouwmarkt te verkrijgen...
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610802/ConradStekkerdoos-Stekkerdoos-met-aluminium-profiel-6-voudig-Zwart-zilver-H05VV-F-3-G-15-mm/0809012&ref=list
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Je kan bij de gemiddelde bouwmarkt genoeg onderdelen vinden om alles zelf te maken exact zoals je het wil. Je kan evt. ook nog naar een elektro speciaalzaak gaan als je niet kan vinden wat je zoekt.

Wat betreft het waarom je prefab stekkerdozen niet uit elkaar kan schroeven: 2 redenen...
Ten eerste is dit goedkoper in de productie en ten tweede zijn er wel heel erg veel mensen die zichzelf op de meest creatieve manieren weten te elektrocuteren en op deze manier kan je als fabrikant die verantwoordelijkheid voor een flink deel van je af zetten. (Serieus... sommige mensen zouden niet in de buurt van enig elektrisch product moeten mogen komen... inc. batterijen...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, heel duidelijk en bedankt +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding