Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent 5 ampere stroom?

wat kun je hiermee? kun je hier meerdere telefoons mee opladen, stijltang, fohn, enzovoort? en wat kun je hier NIET mee? Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij "5 ampere"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je kunt het vergelijken met water. Het hoogteverschil(spanning) en hoeveel water er per seconde wordt verplaatst(stroom) bepalen de hoeveelheid energie per seconde(vermogen). Opladende telefoons, stijltangen en andere verbruikers hebben een bepaald vermogen nodig om te werken. Als de spanning bekent is kun je dus bepalen hoeveel verbruikers je er mee kunt voeden.
Voorbeeld:
Uit een stopcontact loopt 5 ampére naar een stekkerblok. Bij 230Volt is dat 5*230=1150watt. Het gezamelijk vermogen van de aangesloten verbruikers is dan 1150watt.
Een telefoonoplader verbruikt maar ongeveer 5watt, je kunt er daar dus best veel van aansluiten. Maar een fohn verbruikt ongeveer 1800watt, dat gaat dus niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij 220 volt en 5 ampere, dan heb je 220x5=1100 watt vermogen.
Bij 12 volt (in een auto) 12x5=60 watt.
(Lees meer...)
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om een camping, dut het aantal volt weet ik niet, ik ga uitvan 220 volt?
jc54
12 jaar geleden
Dan zal het zo zijn, dat je niet meer dan 1100 watt aan vermogen tegelijk mag/kunt verbruiken. Dus geen elektrische kookplaat, wel een waterkoker, geen elektrische friteuse enz.
Ampere is de maat voor elektrische stroom (I). Het geeft aan hoe veel elektrische lading (b.v. elektronen) er per seconde voorbijkomt.

De hoeveelheid energie (P) die er uit kan halen hangt af van de spanning (U).
Thuis komt 230 V uit het stopcontact dus zou je er 1150W (P=U*I) aan kunnen hangen.
Om je een beetje een idee te geven een föhn gebruikt 800-2000W , TV 80-300W, PC 80-360W (er staan nog meer voorbeelden in de bron).

Toegevoegd na 12 minuten:
In antwoord op je reactie. Op een camping heb je meestal ook 230V. Als je wilt weten hoeveel je apparatuur gebruikt kun dat vaak op een stikker vinden die (achter) op het apparaat staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ampere is de eenheid van elektrische stroom, het is de hoeveelheid lading in Coulomb die per seconde door een geleider stroomt.
De hoeveelheid vermogen die je ermee kunt ontwikkelen is afhankelijk van de spanning: Volt x Ampere = Watt.
Voor het opladen van een mobieltje is een stroom van 0,5 - 1 A nodig bij een spanning van 5 V, dus ongeveer 2,5 - 5 Watt.
Een föhn is ongeveer 500 W, maar aangesloten op 230 V trekt hij maar 500/230=2,2 A.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: