Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Bij normale auto's gaat het om de kosten. Het gaat om een relatief simpele accu die constant moet worden opgeladen en die heel lang mee moet gaan.

Lithium accu’s zijn niet alleen duur, ze produceren ook warmte tijdens opladen. De ontploffende accu’s in laptops waren van het type Li-Ion en er wordt gewerkt aan het verbeteren van de veiligheid.

Bij electrische of hybride auto's moet de accu nog zwaarder zijn, maar daar wordt ook nog geen li-ion accu gebruikt.

Zo zijn er wel al ontwikkelingen bij BMW en Toyota om de nog giftige loodaccu’s te vervangen en de duurzaamheid te verbeteren door gebruik te maken van Li-Ion accu's. Maar dit is alleen rendabel in hybride en electrische auto's, niet in gewone auto's.

Toegevoegd na 3 minuten:
Samenvattend is het voordeel van een loodaccu:

- Eenvoud
- Hoge electrische stroom, nodig voor startmotor
- relatief hoog vermogen met kleine accu
- relatief goedkoop
- gemakkelijk te scheiden (na end-of-life)
- hoge spanning, hoewel lager dan li-ion

Nadeel zijn de milieubelastende stoffen zoals lood en zwavelzuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"- Hoge electrische stroom, nodig voor startmotor"
Volgens mij kan een lithium-ion-accu minimaal dezelfde electrische stroom leveren. "-Relatief hoog vermogen met kleine accu"
Zo te zien heb je hier gewicht vervangen door formaat (oorspronkelijke regel van wikipedia: "Relatief hoog vermogen per massa-eenheid."
Die twee eenheden mag je niet zomaar uitwisselen :).
Verder gaat beiden (vermogen per kilo danwel vermogen per liter) niet op als je met lithium-ion-batterijen vergelijkt.
In die zin is het wikipedia-artikel misleidend in zijn huidige vorm. "- relatief goedkoop"
Het is de vraag of dat ook opgaat als lithium-ion accu's en masse zouden worden geproduceerd als vervanging van loodaccu's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met je opmerkingen. In mijn eigen tekst (en niet de toevoeging van wikipedia) geef ik ook al aan dat er echt wel gezocht wordt naar het ontwikkelen van goede Li-Ion accu's voor auto's. Die zullen zeker goedkoper worden, maar ik denk dat ze vooral gebruikt gaan worden in electrische en hybride auto's.

Andere antwoorden (3)

Loodaccu's zijn veel goedkoper te produceren. Bovendien profiteert een auto vrijwel niet van de voordelen van lion accu's, namelijk dat ze geen geheugeneffect kennen.
(Lees meer...)
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Loodaccu’s zijn veel goedkoper te produceren."
Ook als alle accu-fabrikanten zouden overstappen? "Bovendien profiteert een auto vrijwel niet van de voordelen van lion accu’s, namelijk dat ze geen geheugeneffect kennen."
Dat geheugeneffect betreft slechts één van (werkelijke?) voordelen (/verschillen). Het grootste voordeel is toch: meer capaciteit per kg?
Goedkoper en bedrijfszeker.

Loodaccu's zijn naast hun eenvoud ook betrouwbaarder.
En hebben een veel langere levensduur.
Sommigen houden het een autoleven lang vol.
Dit kan je van een Lithium accu niet zeggen.

Het laadproces zou ook duurder en ingewikkelder worden, daar een dynamo continu laad en het "overschot" gaat rechtstreeks naar de verbruikers.

Ook kan een loodaccu hoger piekspanningen verdragen dan een lithium.
Tijdens het starten moet er in een kort tijdsbestek zeer hoge stromen worden afgegeven.

Daarnaast wordt een autoaccu blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf.

Dergelijke cellen kunnen gewoonweg dit soort "mishandelingen" niet aan en zullen dan gauw stuk gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het antwoord uitermate simpel: omdat lithium-accu's niet oplaadbaar zijn :). Lijkt me nogal lastig... Dan zou je elke week of vaker je accu in zijn geheel moeten vervangen.

Als je lithium-ion accu's bedoeld: die hebben deze nadelen:
-Een gemiddeld kortere levensduur. Na zo'n 2 jaar heb je alweer een nieuwe nodig.
-Er moet een regelsysteem aan gekoppeld zijn. Dat houdt in dat een accu voor een specifiek apparaat wordt gemaakt, en dat je dus veel minder uitwisselbaarheid hebt. Dat resulteert weer in lagere productieaantallen per type auto, en daarmee weer in hogere prijzen.
-Gevallen van explosie door hoge temperaturen. Denk aan autobranden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging er ook wel vanuit dat Li-Ion bedoeld werd. En het regelsysteem is ook wel belangrijk. Zonder autobrand kunnen ze ook nog wel spontaan ontbranden, althans dat is wel eens gebeurt. Daar wordt natuurlijk wel veel onderzoek naar gedaan, want in laptops en telefoons is een li-ion accu wel gebruikelijk.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding