Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een mobiele zender/ontvanger die zowel CB frequenties als portofoon frequenties kan gebruiken? En zo niet; waarom niet?

Ik zoek een mobiel apparaat die CB frequenties ("bakkie") kan ontvangen, die ik ook op mijn werk kan gebruiken waar portofoons worden gebruikt.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

ik ben bang dat dit niet bestaat, dit omdat de CB ferq rond de 26/27Mhz zit en de *porto kanalen* op UHF 400/470 MHz. hiervoor is echt een verschillende antenne nodig. ( die voor CB zal veel langer moeten zijn, ookal zou er een interne matcher in zitten is dit verschil nog veeel te groot ) dus dit kan niet zomaar in een toestel, wat dan ook nog draagbaar moet zijn.
Mvg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk het zeker wel, het heeft alles met de antenne te maken, de zendgolf van het bakkie is 11 meter, aangezien niemand een antenne van 11 meter wil hebben wordt dit `ingekort` met een spoel en/of magneetvoet. de kolflengte van UHF band is 10 tot 100 centimeter. hier is dus een andere antenne voor nodig, en ja ookal lijkt een CB veel op een porto, het is het niet.
maar ik heb ook niet het verstand van de wereld van dit onderwerp. ik vermoed dat er zo iets niet bestaat. anders zou ik het eens hier vragen : http://www.cbforum.nl/ suc6.
Afgezien van de technische problemen zal dit zo wie zo niet kunnen gezien de wettelijke bepalingen van die 2 totaal verschillende zend- ontvangfrequenties. De CB werkt op 27 mHz en is aan strikte regels gebonden, zoals een zendvergunning terwijl de zogenaamde walky-talky's op 446 mHz werken en vrij door iedereen mogen gebruikt worden, dus geen zendvergunning nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bakkie is geen vergunning voor nodig, maar max een 40 kanaals bakkie op 4Watt. anders mag het weer niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding