Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Staan de huidige technologische ontwikkelingen in verhouding met 25 jaar geleden?

De jaren 80 was mijn tienertijd. Toen gingen we van een walkman naar een discman en dat vonden we al heel wat, ook dat we een cd speler op onze kamer hadden! Maar ook toen al konden mijn ouders dit allemaal niet meer bijbenen. Nu vindt ik mij op zich toch echt niet ouderwets, maar ik heb wel het idee dat al die nieuwe ontwikkelingen elkaar nu wel veel sneller opvolgen dan pakweg 25 jaar geleden, ik kan het in ieder geval allemaal niet meer bijhouden.

Is dit zo, of is dit gewoon in verhouding met die tijd? En zo nee, hoeveel meer kan het dan nog versnellen in de volgende 25 jaar? Is het mogelijk dat mijn kleinkinderen straks hun ouders nog ouderwets kunnen gaan vinden omdat die het dan niet meer kunnen bijhouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
660

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De huidige technische ontwikkelingen gaan in een stroomversnelling omdat er veel meer geld voor (door)ontwikkeling is. In de 70er jaren en ervoor werd vrijwel al het inkomen besteed aan eerste levensbehoeften, daarna bleef er steeds meer over (voor de meesten althans) om te besteden aan luxe goederen zoals auto's, electronica en entertainment.

Veel techniek hebben we te danken aan de ruimtevaart, ook dat heeft de ontwikkelingen versnelt. Wel is het soms dat de ontwikkeling sneller LIJKT te gaan dan werkelijk het geval is. De huidige pc en auto zijn in de basis niet anders dan 25 jaar geleden. Ze werken met resp. een processor en verbrandingsmotor. Ze zijn alleen veel sneller en krachtiger.

En nieuwe ontwikkelingen zijn onderweg. Over enkele jaren maken we een excursie naar de maan en hebben we misschien wel geur-tv. Maar voor al die ontwikkelingen is geld nodig en zolang dat de kant van de fabrikanten op blijft rollen, blijven deze nieuwigheden ontwikkelen.
(Lees meer...)
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan niet zeggen dat de technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling zit.

De apparaten die we hebben zijn wel verder door ontwikkeld zodat het kunnen van die apparaten beter benut kan worden en op meer plekken ingezet.

De auto rijdt nog steeds op een brandstofmotor of elektromotor die in de loop der jaren enkel verbeterd is.

De computer werkt nog steeds met het zelfde principe als dat van een mechanische reken machine, door in of uitschakelen van schakelaars een bepaalde uitkomst verkrijgen, ook dit is dit enkel verbeterd en elektronisch gemaakt.

Vliegtuigen vliegen nog steeds met de straalmotoren die tijdens de tweede wereldoorlog ontwikkeld werden.

Raketten vliegen nog steeds op de de motoren die door Victor von Braun tijden de tweede wereldoorlog werd ontwikkeld.

En ga zo maar door.

Neen nieuwe ontwikkelingen zijn het niet, slechts verbeteringen van.

Echter worden wij oud en kunnen onze hersenen de mogelijkheden niet meer bijbenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wederom geen bron, en ook vol met onwaarheden. 1. Er worden veel meer patenten per jaar aangevraagd dan in de jaren 80.
2. Er is veel meer geld voor technologische innovatie in de jaren 80.
3. Het stikt van de nieuwe technologieën, bijvoorbeeld die gebaseerd op grafeen of quantummechanica. Lang niet alles is een verbetering van een bestaande technologie.
4. Het is nog nooit beschreven, onderzocht, of zelfs maar beweerd (behalve door oude mensen zelf maar dan een beetje grappend), dat oudere hersenen het aantal technologische innovaties dat in de wereld om hun heen niet meer kunnen bijhouden. Dat staat namelijk los van elkaar. Technologische innovaties vinden plaats, onafhankelijk van hoe oud jouw brein is. En het zijn er meer dan in de jaren 80. Tip voor jou theo: zoek eerst eens een bron voor je beweringen, want nu val je altijd wel erg door de mand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noem mij dan is een ontwikkeling die echt nieuw is. Een nieuwe toepassingsmogelijkheid zie ik niet als een een nieuwe ontwikkeling. Zelfs het maken van holografische beelden is niets meer dan een verdere ontwikkeling van de eerste lamp, net zoals de SL lamp niets meer is dan een door ontwikkelde tl buis. Ook een patent op een nieuwe toepassing is geen echte nieuwe ontwikkeling. Geef mij dus is een link naar een bron waar werkelijk een nieuwe techniek is ontwikkeld en niet waar een oude techniek is verbeterd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding