Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een verlichtingsarmatuur met led-lampjes. Deze moet gevoed worden met 2 AAA-batterijtjes in serie=3volt.Mag dit ook met 1 platte batt. van4,5v?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Witte leds branden op 3.7 volt.
Met een platte batterij van 4.5 volt moet je dus een weerstand van 4.5-3.7/.020 A= 40 Ohm plaatsen.
Anders gaat de witte led direct kapot.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik ben hierbij uitgegaan van EEN led en 20mA stroom, een voor een gewone witte led een aanvaardbare waarde.
Als je meer leds parallel zet, bijvoorbeeld 2 of 3, dan kun je de 40 Ohm delen door het aantal leds.
Bij 10 witte leds parallel kom je dus op een weerstand van 4 Ohm uit.
In de E reeks is dan 4.2 of 3.7 Ohm een aanvaardbater waarde.
Zorg er wel voor dat de weerstand voldoende warmte kan verstoken, bij 10 leds loopt er dan een stroom van 0.2A,
dus ben je met een weerstand van(0.2A ^2X 4 Ohm= 0.16
Watt dus 1/4 Watt al goed bezig, zelf zou ik 1/2 watt weerstand gebruiken, die wordt minder heet en warmt de leds minder op, wat de levensduur ten goede komt.
Bij 20mA gaan witte leds 20 000-200 000branduren mee.
Je kunt ook de stroom verhogen per led naar 50mA.
Ze gaan dan korten mee (Meer dan 1000 branduren) maar je hebt met minder leds wel veel meer licht.
Voor een led kom je dan op 15 Ohm uit.
Ook hier kun je met meer leds parallel de waarde van de weerstand delen door het aantal leds.
Van belang is dat de leds volkomen gelijk zijn, is dat niet het geval dan is de led met de laagste inwendige weerstand het eerst stuk.
Met powerleds (1 Watt en hoger) kun je beter met een geschakelde regelaar werken.
Deze transformeren de energie vrijwel verlies vrij op de voor de led benodigde waarde, ook is de batterijspanning van minder invloed op de helderheid van de led.
Mede om die reden werk ik niet meer met (alleen) lweerstanden.
Het is immers jammer het hoge rendement van leds teniet te doen door de kostbare energie in weerstanden als warmte op te stoken.
Dat hebben we met de gloeilamp immers meer dan genoeg gedaan.
Meer info over leddrivers geef ik via persoonlijke verzoeken.
Ik bouw zelf mijn ledlampen.
Met de modernste ledtechniek kun je boven de 100 lumen per watt komen, ook met warm-witte leds (2700-3500 Kelvin kleurtemperatuur.
Dit soort leds geven net als gloeilampen haast een continuespectrum en de lichtkwaliteit is dan stukken beter dan van spaarlampen, die meestal maar max 5 kleuren licht weergeven. )Ook in rendement , bij koude en qua levensduur overklassen ze spaarlampen volledig.
Daarmee heb je het gezellige gloeilampenlicht terug tegen minder dan 10% van het verbruik (van kleine wattages gloeilampen.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is wel mogelijk omdat te doen, alleen branden je leds sneller door.
Ik raad aan om toch gewoon 2 x aaa batterijen te gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar dan moet je zorgen dat de weerstand wel hoger wordt, anders is je lampje sneller 'op'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: