Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De lampen in ons trappenhuis gaan zeer snel kapot. Waaraan zou dat kunnen liggen?

De verantwoordelijke voor die lampen heeft gezegd dat het niet aan de bedrading zou kunnen liggen, maar dat de Eneco misschien een te grote spanning levert. Maar de lampen in de appartementen zelf hebben hier dan geen last van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wellicht een van het volgende. Iemand vindt het leuk om tegen het armatuur te slaan zodat de lamp stuk en dus uit is, je hebt soms van die grappenmakers. Of iemand schroeft een goede lamp eruit om z`n eigen defecte lamp te vervangen. Wanneer de armaturen zo hoog hangen dat je er niet bij kunt dan kan dit natuurlijk haast niet.
Verder tegenwoordig gaan gloeilampen veel minder lang mee dan vroeger. Of ze nog in de handel zijn weet ik niet maar er hebben gloeilampen bestaan waar een klein hamertje op afgebeeld staat midden bovenop, deze lampen kunnen veel beter tegen mechanische trillingen.
Bij spaarlampen die snel stuk gaan kan ik me alleen voorstellen dat ze heel vaak aan en uit schakelen per dag daar kunnen ze niet zo goed tegen. Maar eventueel ook een netspanning met een verkeerde cos Phi waarde kan weleens de electronica in zo`n spaarlamp nekken dat kun je controleren door de defecte lamp open te slopen en kijken of het voorschakel cirquitje niet verbrand is. een spaarlamp moet normaal minimaal 4 tot 5 x zo lang meegaan als een gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

stof en vocht zijn de boosdoeners meestal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd vocht is vaak een probleem, probeer eens spatwatervrije buitenlampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die lampen de hele dag branden, zijn ze zowiezo voor je gevoel snel kapot. Een gloeilamp mag na 2000 branduren redelijkerwijs een keer kapot. Dat is na 80 dagen 24 uur per dag. TL verlichting houdt het zeker 5 keer langer vol, maar dat kan nog steeds 1 x per jaar kapot dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Petriko,

ik weet niet wie het beheer over deze lampen voert, maar ik ga er vanuit dat jij daar invloed op kan uitoefenen.

LEDlampen zijn duur, maar gaan 'eeuwig' mee.
de kans is dat de gejat worden.

gloeilampen bestaan in 'overspanning' uitvoering.
dwz de ontwerpspanning is hoger dan 230V, waardoor ze eigenlijk op een te lage spanning branden.
hierdoor geven ze iets minder licht, maar gaan wel veel langer mee.

je kan ook een transformator kopen of zelf maken, die de netspanning iets verlaagd, van 230V naar 210V bijvoorbeeld.
ook dan geven ze iets minder licht, maar gaan veel langer mee.

spaarlampen gaan ook lang mee, daar werkt (voor zover ik kan nagaan) de truuk met de verlaagde spanning niet.

Veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing