Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een elektrische klok?

Ik snap niet hoe een elektrische klok weet hoe een seconden voorbij is. Er is namelijk geen mechanisch mechanisme dat het werk doet.

Misschien een stomme vraag.. Maar wat voor een schakeling of.. ? zit er dan in een elektrische klok?
Je kunt toch ook niet iets programmeren waardoor hij constant één seconden voor uit gaat na een seconden? Want hoe weet je 'hardware' dan wanneer een seconden voorbij is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In de meeste elektrische klokken zit een kristal. Dat kristal heeft een bepaalde eigen frequentie wanneer je er een elektrische spanning op zet.

Door die frequentie in een frequentiedeler te delen, kun je een frequentie van 1 Hz (dus één tik per seconde) maken. Daarmee kun je het uurwerk aandrijven.

Er zijn ook klokken die de frequentie van het lichtnet gebruiken. Zulke klokken moet je dus op het stopcontact aansluiten. Die klokken gebruiken het feit dat de netspanning een bepaalde frequentie heeft: in Europa 50 Hz, in Amerika 60 Hz.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervolgvraag: als ik mijn elektrische Hello Kitty wekker mee neem van Europa naar de VS, gaat hij dan te snel lopen, of zit er iets in de klok dat dit normaliseert?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik neem aan dat deze wekker op het stopcontact wordt aangesloten? Dan heb je sowieso een wekker nodig die ook op 115 V werkt (of hebben ze nog 110 V? - nou ja, maakt niet uit). In dat geval ligt het aan de wekker. Heeft die een kristal, dan blijft hij net zo snel lopen als in Europa. Gebruikt hij de frequentie van het lichtnet, dan ligt het eraan hoe slim de wekker is. Sommige wekkers veranderen de frequentiedeler als je ze omschakelt van 230 V naar 115 V; andere doen dat niet.

Andere antwoorden (1)

Hij moet tellen. De meeste wekkers kijken naar het lichtnet. Daar staat een frequentie van 50Hz op, die telt ie mee. Er zijn ook klokken met een kristal. Die trilt en de trillingen worden geteld door de klok. Iets minder nauwkeurig van de frequentie verandert met de omgevingstemperatuur.
Je hebt ook hele precieze klokken die zichzelf afstemmen op een atoomklok. Met radiogolven of via de satelliet. Of via het internet, kan ook.
(Lees meer...)
escape
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je was me net een paar seconden voor. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: