Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een Screensaver gebruiken bij een Beamer (projector)?

Salora projector 40bhd8002, gekocht voor 9 euro bij een kringloop en het ding doet het perfect. Alleen vraag ik me af, als ik langer stilstaande beelden vertoon, of dat niet schadelijk kan zijn voor de Beamer. Ik weet nog dat je vroeger voor van allerlei apparatuur een screensaver moest instellen, projectie tv's, pc's met crt scherm, enzovoorts. Ik geloof dat de Beamer werkt met een LCD scherm, dus mogelijk lijkt het me niet noodzakelijk maar ik wil toch het zeker weten.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Alleen beamers met CRT schermen, waarbij het beeld door een fosforplaat wordt geprojecteerd, zijn gevoeling voor inbranden. Voor die beamers is een screensaver dus eventueel aan te raden.

LCD en TFT beamers zijn niet gevoelige voor inbranden, dus daar is een screensaver niet noodzakelijk.

De vraag is echter wat je met een screensaver probeert te bereiken ? Het idee van het feit dat je de beamer aan hebt staan is immers dat je iets wil laten zien. De branduren van de (dure) lamp zijn immers ook niet oneindig. En voor het 'geen signaal'-moment, daar heeft de beamer zorgt de beamer zelf voor een wisselende beeld, als dat nodig is.

Andere antwoorden (1)

Ja, het is vaak een goed idee om een screensaver te gebruiken bij een beamer.

Als je langere tijd hetzelfde beeld projecteert, zoals een presentatie of een dia-show, kan het beeld inbranden op het scherm. Een screensaver voorkomt dit door regelmatig het beeld te veranderen.

Sommige beamers hebben zelfs een functie om automatisch een screensaver in te schakelen. Dit voorkomt schade aan het scherm en geeft ook wat afwisseling.

Wie gebruikt er al een screensaver met een beamer? Welke werkte het beste voor jullie?!
een maand geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing