De geuren-televisie is dat technisch haalbaar?

Je zou dan achteraf de geurtjes in kunnen plannen in een film.
De geurtjes zitten dan in flesjes ,die dan op het juiste moment laten
ontsnappen. (automatisch op het juiste tijdstip ) Iets wat samengeperst is of zo. Dan zou je simpel kunnen beginnen met 1 geurtje van een pannenkoek.
Bij het filmen van het bakken van een pannenkoek. ( simpel voorbeeld.)
Kan iemand hier iets over zeggen?

2 uur geleden
LeonardN
2 uur geleden
Het is wel geprobeerd geloof ik. In de bioscoop. Grootste probleem bleek dacht ik vooral het afzuigen voordat de volgende geur inkwam. Op die manier werd het een grootte combinatie van geuren.
Voor thuis wordt dat nog lastiger omdat je moeilijk kan specificeren aan de consument hoe de luchtafvoer in iemands huis eruit moet zien. Daarnaast zal je constant de geuren aan moeten voeren als ze op zijn. Naast dat ik me afvraag of het zo gemakkelijk is om allerlei geuren met wat combinaties te maken. https://en.wikipedia.org/wiki/Smell-O-Vision
Als ik zo snel lees een hoop technische obstakels (correcte verspreiding), en een matige ontvangst van het publiek. De kraskaarten waren misschien nog wel de beste methode, maar ook dat heeft nooit veel succes gekend.
Naast wat speciale setups (4DX) die je weleens ziet dus niet echt een succes en sowieso nooit in een thuissituatie geprobeerd. Gezien die ervaringen zal men niet zo snel een thuiservaring willen opzetten waarmee je ook gelijk bij het kip-ei-verhaal komt. Ten eerste is er op dit moment niet een systeem welke een output-signaal kan geven als je een Blu-ray afspeelt voor zover ik weet. Dus hoe weet het systeem wanneer je geur moet verspreiden. Goed laten we zeggen dat dat punt overwonnen wordt. Wat dan? Ga je retro-actief die films van geur voorzien? Of ga je met nieuwe films om de tafel zitten? Met Netflix? Ga je enkel geuren verspreiden die algemeen worden beschouwd als aangenaam, of ga je ook een film met allerlei stank van vieze geuren voorzien? De WC-scene van Trainspotting :D? Ik kan ernaast zitten, maar ik heb niet het gevoel dat er nu velen op zitten te wachten. Op een aantal titels na die echt draaien om parfums ofzo. En in een thuisscenario zie ik zoiets na introductie ook gewoon keihard floppen. Als de eerste geurtjes opzijn, zullen de meeste mensen niet gelijk weer nieuwe cartridges ofzo gaan kopen, is mijn gok.

Geef als eerste antwoord