Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De geuren-televisie is dat technisch haalbaar?

Je zou dan achteraf de geurtjes in kunnen plannen in een film.
De geurtjes zitten dan in flesjes ,die dan op het juiste moment laten
ontsnappen. (automatisch op het juiste tijdstip ) Iets wat samengeperst is of zo. Dan zou je simpel kunnen beginnen met 1 geurtje van een pannenkoek.
Bij het filmen van het bakken van een pannenkoek. ( simpel voorbeeld.)
Kan iemand hier iets over zeggen?

een maand geleden
1.1K
LeonardN
een maand geleden
Het is wel geprobeerd geloof ik. In de bioscoop. Grootste probleem bleek dacht ik vooral het afzuigen voordat de volgende geur inkwam. Op die manier werd het een grootte combinatie van geuren.
Voor thuis wordt dat nog lastiger omdat je moeilijk kan specificeren aan de consument hoe de luchtafvoer in iemands huis eruit moet zien. Daarnaast zal je constant de geuren aan moeten voeren als ze op zijn. Naast dat ik me afvraag of het zo gemakkelijk is om allerlei geuren met wat combinaties te maken. https://en.wikipedia.org/wiki/Smell-O-Vision
Als ik zo snel lees een hoop technische obstakels (correcte verspreiding), en een matige ontvangst van het publiek. De kraskaarten waren misschien nog wel de beste methode, maar ook dat heeft nooit veel succes gekend.
Naast wat speciale setups (4DX) die je weleens ziet dus niet echt een succes en sowieso nooit in een thuissituatie geprobeerd. Gezien die ervaringen zal men niet zo snel een thuiservaring willen opzetten waarmee je ook gelijk bij het kip-ei-verhaal komt. Ten eerste is er op dit moment niet een systeem welke een output-signaal kan geven als je een Blu-ray afspeelt voor zover ik weet. Dus hoe weet het systeem wanneer je geur moet verspreiden. Goed laten we zeggen dat dat punt overwonnen wordt. Wat dan? Ga je retro-actief die films van geur voorzien? Of ga je met nieuwe films om de tafel zitten? Met Netflix? Ga je enkel geuren verspreiden die algemeen worden beschouwd als aangenaam, of ga je ook een film met allerlei stank van vieze geuren voorzien? De WC-scene van Trainspotting :D? Ik kan ernaast zitten, maar ik heb niet het gevoel dat er nu velen op zitten te wachten. Op een aantal titels na die echt draaien om parfums ofzo. En in een thuisscenario zie ik zoiets na introductie ook gewoon keihard floppen. Als de eerste geurtjes opzijn, zullen de meeste mensen niet gelijk weer nieuwe cartridges ofzo gaan kopen, is mijn gok.
SingingCoyote13
een maand geleden
@LeonardN ja dat laatste lijkt me de drempel. de kosten van die stomme cartridges. die zullen dan wel niet goedkoop zijn ook, en natuurlijk zo op.
Thecis
een maand geleden
Oftewel, technisch is het haalbaar. Er zijn wat uitdagingen, maar haalbaar. Commercieel gaat het het niet redden.
TurfGraver
een maand geleden
4DX is er.
Maar nieuw is het niet.
https://www.vprogids.nl/cinema/lees/artikelen/specials/2018/Geur-als-extra-dimensie-tijdens-film.html
LeonardN
een maand geleden
@Thecis
Precies dat. En zo je allerlei ideeën rondom cinema/TV vaker falen. Nou ja op geluid en kleur na dan. -3D is dacht ik op beide fronten wederom dood.
-HFR Hoge frame rate heeft het niet gehaald.
-HDR (meer licht/contrast) is op zn minst een lastig verhaal door de verschillende implementaties.
En de vraag naar hogere resoluties lijkt er nu met 4k ook wel zo'n beetje uit iig voor de consument. Beter gelukt:
Van analoog naar digitaal is goed gelukt, en de consument naar DVD/HD/4k brengen. @TurfGraver
Ah inderdaad is er toch wel een thuisvariant, maar exact datgene wat ik al vermoedde: "
Het goede nieuws: ze hebben ook een geursysteem ontworpen voor homecinema, een systeem dat bovendien echt al te koop is. Twee kastjes bestaand uit een ventilator en elk tien geurcartridges worden via een apparaat aangesloten op een blu-rayspeler. Doe een film in de speler, en staat de film (de smell-track) in de database, dan verspreidt het apparaat vanzelf de juiste geuren bij de scenes. Een dingetje is wel dat het apparaat alleen nog werkt met blu-rayspelers van de merken Pioneer en Marantz. Maar via de computer afspelen kan altijd, benadrukt Porcar. Overleven
De database bevat voornamelijk sprookjes en fantasyfilms: Alice in Wonderland, Ratatouille, Charlie en de chocoladefabriek, The Hobbit. Tot op heden zijn voor >>25 films<< smell-tracks beschikbaar, hetgeen, zolang geen nieuwe films worden toegevoegd – het basissysteem met twintig geuren kost >>>3000 euro<<< – de prijs per film op een toch niet misselijke 120 euro brengt. Het zo nu en dan >>vervangen van de geurcartridges<< is daarin nog niet meegenomen. Bij het besluit om al dan niet tot aanschaf van zo’n set over te gaan zou naast de prijs, en het aangeboden genre – liefhebbers van Arthouse zullen toch twijfels hebben - ook moeten worden meegewogen dat mensen zich voor geluid kunnen afsluiten, voor geur echter niet. Wanneer je huisgenoten liever in alle rust een roman lezen, kan het toch vervelend zijn als te pas en te onpas de geur van uitlaatgassen, burning rubber of bedorven etenswaren de kamer in wordt geblazen. Al is dat laatste misschien niet het grootste probleem, niet bij Olorama tenminste, want die gebruiken uitsluitend ‘prettige’ geuren als ‘freshly cut grass’, ‘lavender wood’ en ‘strawberry’, blijkt op de website. ‘We hebben >>geëxperimenteerd met nare geuren<<, met rottend vlees bijvoorbeeld, maar dat was geen succes. Vieze geuren blijven langer in ons brein hangen dan prettige geuren. Dat zit heel diep in ons systeem, het heeft met overleven te maken. Als iets stinkt, moet je wegwezen, want vieze geuren betekenen meestal dat gevaar dreigt voor je gezondheid. Mensen vloekten, riepen dat het moest stoppen, liepen boos weg.’
"

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is omslachtig.
(1) Je dient jezelf materieel voor de bereiden, voor je dan één enkele film kan bekijken met het beoogde effect.
(2) Een geur in de ruimte blazen is makkelijk genoeg. Overschakelen naar een volgende geur is zeer omslachtig. Als de vorige geur niet eerst afgezogen is (het volledige luchtruim van de kamer...) gaan al die opeenvolgende geuren zich met mekaar vermengen, en blijft er uiteindelijk een niet nader meer te bepalen 'stank' over... :-)
(3) Het werd ooit een toegepast in de cinema omgeving.
Bijvoorbeeld in Japan, 2006. https://www.standaard.be/cnt/b314294060417
Of de bijzonder lullige oplossing van een kaart die men meekrijgt waar men op het gepaste moment een geurbubbeltje moet openkrabben en dan aan de kaart rieken... Het lijkt nergens op.
(4) Meer geuroplossingen komen in de themaparkindustrie voor, waar het 'parfum' verspreid wordt per zaal (in dark rides) met een afzuiginstallatie tussen 2 scenes in.
(5) Conclusie : 'haalbaar' ? Ja technisch wel, maar een gigantisch gedoe dat je niet snel zal herhalen. Het is énkel en alleen in the themapark toepassingen "doenbaar" gebleken.
(Typos... 'eens' , 'in de'...)
..
..
Deze link vertelt in de eerste drie paragrafen iets over wat ik in punt (2) aanhaal : de stankcreatie...
http://www.geschiedenisbeleven.nl/de-3d-film-de-geschiedenis-van-een-illusie/
(Lees meer...)
Toegevoegd op 13 oktober 2024 07:09: tekst
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding