Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De kleuren van KPN TV zijn lang niet zo goed als m'n oude kabel. Hoe kan dat?

Bijv. de lichtere gedeeltes: in die gedeeltes zit (onderling, dus tussen de lichtere tinten) veel minder contrast (alles wordt nogal wit, zeg maar) dan op m'n oude kabelverbinding. Dit op dezelfde TV. Dus ik denk, ik koop een nieuwe TV (>50 inch). Maar daar is het precies zo bedroefd met de kleuren gesteld. Kan 't trouwens niet meer met de kabelverbinding vergelijken, want die is opgeheven - ik wil natuurlijk niet bij 2 providers zitten ;).
Kennissen van mij hebben al wat langer digitale TV, en ook daar (ander bedrijf) heb ik dat idee.
Ligt dititale TV qua kleuren gewoon mijlenver achter de ouderwetse kabelverbinding?
Uiteraard heb ik van alles geprobeerd met contrast, helderheid, kleuren, etc. Kan er geen verbetering in krijgen. Zowel HDMI-kabel als 2 verschillende scart-kabels geprobeerd. En dus twee verschillende TV's.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

KPN yv gaat via ADSL, oftewel de telefoonlijk. ADSL heeft veel minder bandbreedte dan kabel, dus zal KPN een truc moeten toepassen om toch goede (vloeiende) beelden op je tv te laten zien; veel compressie en minder beeldinformatie.

Met kabel kan er veel meer informatie tegelijkertijd worden verstuurd, dus ook veel gedetailleerdere kleurinformatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jij beschrijft krijg je als je het REC709 colorspace instelt, deze is speciaal bedoeld voor HDTV. Bij deze SMTPE standaard wordt luminantie(blacklevel) als 8 bit gedefinieerd, waarbij zwart op waarde 13 ligt en wit op waarde 241(op een schaal van 0-255) Maar je settopbox én je nieuwe TV moeten dan wel beide als zodanig worden ingesteld anders krijg je dus zo'n witte waas... Een voordeel t.o.v. REC601 wat echt op 0 begint en op 255 eindigt voor wit is dat je niet lager kunt dan 0. Met REC709 kun je veel dieper zwart voorspiegelen(zo'n 13 niveau's dus) Zie voor verdere uitleg over REC709 colorspace op: http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._709
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing