Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gebruikt een afstandsbediening "onzichtbaar licht" (infra-rood) ?

Volgens wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afstandsbediening#Infraroodafstandsbediening

De meeste afstandsbedieningen werken door middel van nabij infrarood (IR) licht. Voor afstandsbedieningen ligt de golflengte normaal in het niet-zichtbare deel van het golflengtegebied, tussen 800 en 950 nm. De voornaamste oorzaken van de populariteit van IR-afstandsbedieningen zijn:

1) de lage kostprijs
2) de simpele techniek
3) het feit dat het licht zich in het niet-zichtbare spectrum bevindt.

Mijn vraag betreft het 3e punt (helaas niet verder verklaard op wikipedia):

Wat is er mis met een LED waarvan je gewoon kan zien dat het werkt ?!?
Waarom die stap naar IR-licht ?

Een LED met zichtbaar licht is toch net zo goed, zo niet handiger ?
Al was het maar om te kunnen zien dat de batterijen wel of leeg aan het raken zijn doordat het licht uit het LED’je zwakker wordt.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Om te begrijpen waarom IR wordt gebruikt is het goed om de ontstaansgeschiedenis van de AB te kennen.

Eugene Polley en Robert Adler vonden in de jaren '50 de eerste AB voor televisies uit. Deze werkten met een zichtbare lichtstraal en fotocellen op de hoeken van de televisie. Nadeel van deze constructie was dat ook een ander fel licht (bv weerkaatsing van zonlicht in een horloge) onbedoeld de tv op een andere zender kon zetten.

Als vervanger daarvan werd een AB met ultrasoon geluid bedacht. Helaas konden huisdieren dit geluid (soms) wel horen en ook andere geluidsbronnen konden de tv laten schakelen.

Daarom werd bij het beschikbaar komen van de IR technologie in een LED eind jaren '70 / begin jaren '80 deze gekozen. De Ab zend een aantal pulsen IR-licht in een bepaalde frequentie naar de tv die vervolgens op basis van de code de bijbehorende opdracht uitvoert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoewel er inmiddels ook andere technologieën beschikbaar zijn is de IR-LED zo ingeburgerd en voldoet deze nog steeds aan de eisen van de gebruikers zodat deze nog steeds gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je laatste argument (dat je kan zien dat het werkt) is de reden dat er vroeger, maar tegenwoordig al helemaal een "controle" lampje op zit. Zodat je kan zien dat de batterijen werken wanneer je een knop indrukt.

Maar ik denk persoonlijk dat je hier tegen een historisch feit aan loopt. Afstandsbedieningen met IR kwamen al voor in de jaren '80. Toen waren LED's een veel duurdere oplossing. Plus dat het gemak moest opleveren en niet een extra zaklamp (vroeger waren de IR lampen wat feller dan nu, niet zo heel veel, maar wel iets).
Iets wat ik even niet uit mijn hoofd weet, is of IR-lampjes minder energie verbruiken dan lampjes met zichtbaar licht (is wel energetischer licht, dus wellicht wel). Om deze dan te gebruiken zou meer energie verbruiken waardoor je batterijen eerder op waren.
11 jaar geleden
Als het geknipper van een LEDje altijd zichtbaar was (veel sterker dan het controle-LEDje dat je nu op de afstandsbediening hebt) zou dat als irritant kunnen worden ervaren. De detector zou ook nog eens in de war kunnen raken van ander zichtbaar licht, zoals geproduceerd door een TV.
gvrox
11 jaar geleden
Hele goede vraag.
Ik speculeer, ik weet het niet zeker maar het zou een combinatie van twee dingen kunnen zijn:
(1) Een IR-led is makkelijker en goedkoper te maken dan andere kleuren. UV kan pas sinds een paar jaar gemaakt worden.
(2) Het heeft te maken met het tegenhouden van ongewenst licht bij de detector (in de TV).
De lichtdetector is gevoelig voor bijna al het licht dus je wilt eigenlijk dat alleen het licht van de afstandsbediening ook echt aankomt. De rest kan storing veroorzaken, en die wil je filteren. Zo'n filter is voor infrarood heel makkelijk. Echter, voor andere soorten licht is het misschien moeilijker om precies één soort door te laten.
Zo laat helder glas alle kleuren én infrarood door. Een detector krijgt dus veel meer signalen binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing