Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

TV: 50hz vs 100hz, Is het verschil goed te merken?

Hallo,

Ik heb laatst een TV besteld (81cm) op 50Hz, nu heb ik laatst van een vriend gehoord dat ik voor 20 euro meer, een TV met ongeveer dezelfde eigenschappen, maar dan met 100Hz kan kopen. Maar omdat ik binnenkort weg ga kost dit best wat moeite om deze TV terug te sturen en de nieuwe op te halen.

Dus nu voeg ik me af of zo'n 100Hz TV de moeite waard is tegen over mijn 50Hz TV? Is het verschil goed te merken of merk je er niks van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De meeste televisiesignalen werken op 50 Hz; er zitten 50 losse beeldjes per seconde in het signaal. Met 100 Hz-technologie wordt daar steeds één extra beeldje tussen gepla.atst. Het aantal beelden verdubbelt naar 100 beelden per seconde.

In de praktijk werkt 100 Hz-technologie niet altijd even goed. Bij gelijkmatige en redelijk goed voorspelbare bewegingen wordt het beeld op een 100 Hz tv vloeiender. Maar wanneer het gaat om snelle en ongelijkmatige bewegingen, zoals een rennend en springend konijn over een grasveld, zijn die bewegingen vaak niet goed meer te voorspellen. Het gevolg is dat de uitgerekende extra beeldjes niet zo goed passen bij het oorspronkelijke beeld, waardoor er beeldfouten te zien zijn. Het konijn is dan bijvoorbeeld minder gedetailleerd en heeft een wazig randje.

Daarnaast over de 75 hz bij correcte weergave is het verschil met blote oog niet meer te zien,dus 200 hz ,600 hz,allemaal onzin en nieuwe verkooptrucjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verschil is zeker te merken/zien.
Er worden twee maal zoveel lijnen schreven op beeld als bij 50Hz toestellen, dus scherper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit niet in de scherpte, ze hebben, als ze allebei Full HD zijn evenveel pixels.
Een 100 Hz TV kan echter beter omgaan met snel over het scherm bewegende objecten.
De snelle bewegingen zullen minder schokkerig verlopen.
Toch is een en ander nog afhankelijk hoe goed de processor in de TV de tussenliggende beeldjes bij een 100 Hz TV berekent.
Alleen als je in een winkel de TV's naast elkaar vergelijkt dan zul je een gegronde keuze kunnen doen: beter een goede 50 Hz dan een matige 100 Hz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja vooral tijdens bijv. Voetbalwedstrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let in de winkel b.v op een aftiteling van een film, bij 50Hz hapert deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een ongelofelijke nonsens wordt hier in de antwoorden te berde gebracht.
Een 50Hz. tv geeft geen schokkerig beeld,de ondertiteling hapert niet bij een 50Hz. tv etc.,etc...
Het enige verschil tussen een 50Hz en een 100Hz. tv is,dat het beeld van een 50Hz tv 50 X per seconde aan en uit gaat. Voor het menselijk oog waarneembaar als flikkeren. Voor het menselijk oog zijn de beelden dus eigenlijk te traag. Bij een 100Hz. tv gaat het beeld 100 X per seconde aan en uit. Het menselijk oog kan dit aan en uitschakelen niet meer waarnemen omdat het beeld goed beschouwd te snel aan en uit gaat om dit nog te kunnen zien.
In dit geval is dus het menselijk oog te traag en omdat het menselijk oog t.o.v. de 100HZ. tv te traag is ontstaat er een vloeiend beeld zonder flikkeringen.
Het beeld zal dus zuiverder en duidelijker overkomen.
Het kijken naar een 100Hz. tv is rustgevender omdat het beeld voor het menselijk oog "rustiger" is (de flikkering is weg) dan het kijken naar een 50Hz. tv.

Toegevoegd na 2 minuten:
IK bedoelde natuurlijk de aftiteling (had geschreven ondertiteling) hapert niet bij een 50Hz. tv als reactie op een van de onzinantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing