Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke apparatuur kan DVB-T signaal verstoren?

Een kennis van me heeft sinds kort problemen met de ontvangst terwijl er geen kabels zijn vervangen ofzo. Mogelijk heeft hij nieuwe apparatuur maar ik weet niet wat er zoal op kan storen. Iemand een idee?

Toegevoegd na 18 uur:
Dank voor alle antwoorden tot nog toe. Het gaat om een kennis van me die woont in Dordrecht, Zuid-Holland dus. Verder heeft hij slechts een USB DVB-t stick waarmee je alleen Ned. 1, 2 en 3 kunt bekijken en enkele radiostations. Die heeft altijd goed bereik gehad (antenne staat zoals altijd voor het raam) maar nu is er geen signaal blijkbaar. Ook niet met een andere stick.

Misschien komt de verstoring niet door apparatuur want als we die antenne op een andere plek in het huis bij het raam zetten heeft hij ook zeer slechte ontvangst. Zou het misschien toch met Lopik te maken kunnen hebben? Ik dacht eigenlijk dat die problemen waren opgelost...

Toegevoegd na 2 dagen:
Hartelijk dank allen! De storing zal met Lopik te maken hebben gehad vermoedelijk want alles werkt nu weer zoals eerst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een stickje zit altijd een passieve antenne.
Het kan zijn dat het kabeltje beschadigd is, je kan ook de software op de computer opnieuw laten zoeken naar de kanalen. wellicht vindt hij dan een betere zender.
DVB-T zenders in de buurt van Dordrecht staan o.a. in Sliedrecht, Breda, Rotterdam (Waalhaven) en Krimpen aan den IJssel.
Ook kan hij een antenne met versterker op batterijen kopen, dat verbetert de ontvangst aanzienlijk.
Je kunt aan hem vragen welke regionale zender naast 1, 2 en 3 ontvangen wordt. Als dat TV Rijnmond is dan ontvangt hij in ieder geval niet de zender van Lopik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een andere stick+antenne hetzelfde probleem dus ik denk niet dat het de antenne is. Opnieuw zoeken ook al geprobeerd. Hij ontvangt inderdaad RTV Rijnmond. Ik kan helaas niemand vinden die hetzelfde probleem heeft in de omgeving; bijna iedereen kijkt op de 'normale' manier TV ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heeft de kennis al gehoord van de TV toren van Smilde?
Als de storing dichter bij huis te zoeken is denk dan aan alle storing die vroeger de gewone analoge TV kon storen:
langsrijdende brommers, alle elektrische apparatuur met collector-motoren zoals haardrogers en stofzuigers, etc. etc.
Als hij niet in het noordoosten woont en de ontvangst is slechter geworden kan hij proberen zijn antenne op een betere plaats te zetten, liefst zo hoog mogelijk bij een raam in de buurt.

Toegevoegd na 10 minuten:
"bij een raam in de buurt" moet natuurlijk zijn: "in de buurt van een raam" - je buren zien je al aankomen :-)))

Toegevoegd na 28 minuten:
Nog betere ontvangst is mogelijk met de actieve buitenantenne op onderstaande afbeelding. De antenne wordt hetzelfde gevoed als de Digitenne binnen antenne.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar hij woont in Dordrecht (meer omgeving Lopik dus) en constateert de problemen pas sinds gisteren... In ieder geval dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in de toren van Lopik staan zenders voor DVB-T.
Ze zijn in principe bedoeld voor de provincie Utrecht, maar het kan zijn dat de ontvanger van jouw kennis daar één of meer zenders van oppikte.
De toren van Lopik (IJsselstein) is de laatste paar dagen ook buiten gebruik gesteld, sinds vanmiddag wordt hij weer geleidelijk in gebruik genomen.
Op onderstaande site een overzicht van alle opstelpunten van Digitenne zenders.
http://dvbt4all.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja echt de grootste toevalligheid in de Nederlandse rampenhistorie 2 tv torens op een dag, terwijl er normaliter nooit wat met die dingen is. http://www.nu.nl/algemeen/2566253/tv-toren-hoogersmilde-ingestort.html

Andere antwoorden (2)

Zo'n beetje alles wat straling afgeeft, zelfs scooters die door de straat rijden kunnen storing veroorzaken. Digitenne zie ook meer als een camping oplossing dan een relevante concurrent voor kabel/satelliet/glasvezel. De kwaliteit is minder en je hebt al tijd kans op storing.

Toegevoegd na 18 seconden:
zie ik ook

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn trouwens antennes te krijgen om het bereik te verbeteren.

Toegevoegd na 1 uur:
Even een andere link geplaatst, ouder link naar antenne was niet geschikt voor jouw gebruik. Met dank aan Koosknip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat DVB-T last van storing kán hebben is natuurlijk waar, maar als je niet te ver van de zenders afwoont valt het reuze mee.
Ik kijk meestal HDTV via de satelliet, maar als er, zoals de laatste paar dagen, een zware regenwolk in het pad van de schotel hangt ben ik de satelliet kwijt.
Omdat ik ook nog een Digitenne Kaartje in mijn TV heb steken kan ik daar dan met iets lagere kwaliteit nog steeds alle kanalen zonder storing ontvangen.
De antennes die op de site aangeraden worden zijn slechter van kwaliteit dan de door Digitenne verstrekte actieve antenne.
Ze zijn meer geschikt om op het dak van een auto of caravan te plaatsen.
De spoel die halverwege de spriet te zien is, maakt de antenne geschikt voor VHF, deze band wordt in Nederland niet voor Digitenne gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt zal even een andere link geven, heb gewoon de eerste de beste link gepakt, nooit over nagedacht dat er ook weer een variant is om auto's te plakken. Dat van de VHF band wist ik echter helemaal niet, als je deze dus koopt om op een Nederlandse camping te gebruiken heb je er dus helemaal niks aan?
KPN verstrekt op verzoek aan mensen met een slechtere ontvangst door de problematiek in Noord Nederland betere antennes.
Er zijn er nu 12.00o verstrekt.
Dus contact opnemen met KPN, mits je een Digitenneapparaat hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding