Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je tv kapot gaan als het hevig onweert terwijl de stekker er in de stopcontact is.

Ik ben nu in venlo en het gaat enorm erg hagelen
Dus ik wil vragen of het gevaarlijk ius om het ni

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja dat kan.

Dit kan op 2 manieren:

1) directe inslag.
De bliksem slaat ergen in in je huis of directe omgeving in waarbij de bliksem o.a. door je leidingen gevoerd worden.
Je TV uitzetten helpt niet want die paar mm. die je spanningschakelaar (als je er nog 1 in hebt zitten) is voor bliksem een koud kunstje te overbruggen.

Oplossing: stekker (ook van kabel) eruit.

2) inductie.
In principe geld hetzelfde als hierboven. Er is echter geen sprake van directe inslag maar wel van een stevige puls op het 'systeem'. Je verzekering betaald in het laatste geval niet uit. (eventueel wel bij coulance).

Je moet jezelf dus niet blindstaren op de 220V maar ook op je kabel: hier kan een hoop narigheid je huiskamer op binnenkomen!
ronaldP
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als de bliksem inslaat dan zou dit kunnen gebeuren maar de kans dat dit gebeurt zal heel klein zijn! En je stoppen houden dit wel tegen en de meeste stop kontakten zijn ook geaard en dat houd het volgens mij ook nog tegen. Maar het zou kunnen volgens mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is verstandig om de t.v. uitzetten en ook de p.c.
Want de kans dat het in slaat is groot .
Vooral in deze afgelopen jaren hebben we extreme onweersbuien.
En dat is echt merkbaar.
Net nog was weer de stop doorgeslagen.
En voor enkele weken terug 3 maal in een week door onweer.
13 jaar geleden
Ja de kans dat de bliksem inslaat in je tv is bij hevig onweer groot. Je hebt speciale bliksem stopcontactdozen die de overspanning rechtstreeks afvoert door de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tv kan zelfs ontploffen als je slechte bedrading hebt. Geloof me, zoiets wil je niet meemaken als je rustig tv zit te kijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer al je leidingen onder de grond liggen, in de wijde omgeving, heb je weinig te vrezen.
Transformatorhuisjes en kabel-verdeel-stations zijn tegen blikseminslag beveiligd.
Als je daarnaast zelf een aardlekschakelaar in je meterkast hebt zitten kan je weinig gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Alle apparaten die met een touwtje naar buiten je huis gaat, kunnen stuk gaan. Dus ook via de stopcontact.

Je kunt wel een overspanningsbeveiliging adapter gebruiken, maar die beschermt niet tegen een 'directe' inslag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Andere gevoelige kabels zijn: Telefoonlijn, internet, upc, televisie, radio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing