Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan je doen als je kabelsignaal slecht is?

En dan heb ik het niet over gold plated coax kabels enz. Het signaal is direct uit de "muur" al slecht. Vooral Nederland 1 is bar en bar slecht en heeft vrijwel altijd sneeuw. Beneden hebben we ondertussen digitale tv waarbij alles wel goed is maar ook daarmee is het vaak slecht en gaat het beeld schokken. Op mijn kamer is het met mijn 32 inch lcd dus niet echt genieten. Ik heb een vermoeden dat de kabel die in de grond ligt misschien gewoon niet goed is, maar zeker weet ik dat ook niet. Iemand ervaring mee of een goede oplossing? Ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen namelijk, maar baal wel vaak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Wordt het signaal gebruikt voor meerdere huishoudens (in een flat e.d.)? Dan kan het zijn, dat de demping na de splitter niet meer hetzelfde is op elk uiteinde en signaal 'verruisd'. Ook een oorzaak voor een slecht signaal is kabelbreuk, een slechte splitter of zelfs een slechte kabelrouter die teveel invloed heeft op het signaal.

Treedt de storing op elke aansluiting evenveel op? Hebben de buren (in de flat oid) hetzelfde probleem? Ergo: verhuurder of kabelboer vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rijtjeshuis dus ik denk wel dat de hele rij op dezelfde kabel zit, maar het zijn 7 huizen dan.. wat mij opzich niet té veel lijkt.
Van de kabelmaatschappij heb ik begrepen dat het signaal van Nederland 1 het sterkste signaal is en daarom ook als testsignaal dient, te meer omdat het altijd wordt doorgegeven door de kabelmaatschappij.
Bel de klantenservice. Zij zullen beginnen met te vragen of de kabel vanuit de muur wel goed is, en dat is hij bij jullie. Ik had ook zoiets aan de hand. Het kan zijn dat ze abusievelijk in een verdeelkastje een fout hebben gemaakt.
Overigens heb je thuis wel een antenneversterker nodig anders blijf je boven slecht beeld houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft dat ook invloed op de 1e tv die hier op aangesloten zit? Ik dacht namelijk dat het gewoon slechter werd naarmate je verder komt.
Ik zou maar eens in de meterkast kijken en de verbinding daar uit elkaar halen en eventueel voorzien van een nieuwe connector. Of de kabelmij bellen, die kunnen zien op afstand wat het probleem is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed antwoord geven is niet direct mogelijk. Iedereen die nu al weet wat de oorzaak is kan er flink naast zitten.
Allereerst: Hoe is het signaal naar boven opgesplitst? Is er een gewone tv-splitter gebruikt, of is er met F-connectoren en een "verdeel-blok" het signaal opgedeeld? Wie heeft het aangesloten?
Als er 1 toestel in huis goed is, kan je er vanuit gaan dat het toegeleverde signaal in orde is.
Dan zou je moeten nagaan, waar het fout gaat.
Begin in de meterkast.
Als je coaxkabel gebruikt moet het ten eerste van goede kwaliteit zijn. Is er bij het trekken van de kabel niet te veel "geweld" gebruikt?
Zijn de afscherming aan beide zijden goed aangesloten ( buiten mantel onder de isolatie). "Kietelt" er niet een dun draadje van de buitenmantel, de binnen-ader?
Is de "doos" waar de tv is aangesloten een zgn. eind-doos? Kan ook met een stop-weerstand zijn afgewerkt (dat is OK)
Ook kan je proberen het toestel op de plek aan te sluiten beneden waar de andere tv het wel goed doet.
Doet het toestel het daar ook slecht, dan moet je de fout natuurlijk niet in de aansluiting zoeken.
Doet hij het daar wel goed, ligt het in de aansluiting vanaf het gesplitste punt tot boven.
Let dus vooral goed op "kortsluiting"in de ader. (De binnen-ader mag absoluut geen contact maken met de buitenmantel. Dit heeft slecht of geen beeld tot gevolg)
Ook moet de afscherming van de kabel goed contact maken met desbetreffende aansluiting in de plug, F-connector of antenne doos.
Succes er mee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kunt proberen is met een losse extra kabel van je binnenkomende doos direct naar je tv gaan als het beeld dan goed is ligt het aan je huis installatie (de eerder beschreven splitters en connectoren). De extra kabel moet je proberen ergens te lenen om hem niet te hoeven kopen.
Als het beeld slecht blijft dan zou ik de binnenkomende doos eens goed controleren, ik heb wel eens meegemaakt dat de doos met schilder werkzaamheden verwijderd geweest is en helemaal onder de verf zat, met slechte contacten als gevolg. Als alles in orde lijkt en je beeld slecht blijft kan het aan de installatie van de kabel aanbieder liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding