Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zitten er koolborstels in mijn Bosch cirkelzaag?

Mijn handcirkelzaag maakt een luid schrapend geluid, en aan de achterkant komen er vonken uit. Is het juist wat ik denk, namelijk dat er een koolborstel weg is, en het elektrische contact nu wordt verzorgd door de veer die achter een koolborstel zit? En zo ja, is het simpel om daar een (of twee natuurlijk) nieuwe in te zetten?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ja, in de meeste Bosch cirkelzagen zitten koolborstels. Als je een luid schrapend geluid hoort en er vonken achteruit komen, is het inderdaad waarschijnlijk dat de koolborstels versleten zijn. Dit kan ervoor zorgen dat het elektrische contact niet goed is, wat die vonken kan veroorzaken.

Het vervangen van koolborstels is meestal best eenvoudig. Je moet de zaag eerst goed uitschakelen en ontkoppelen, en dan meestal de koolborstels eruit draaien of eruit trekken om nieuwe te installeren. Zorg ervoor dat je de juiste vervangende borstels koopt die passen bij jouw model.

Check ook even de gebruiksaanwijzing voor specifieke instructies voor jouw zaagmodel. Het is altijd goed om te zorgen dat alles veilig is voor je begint met klussen.

Wie heeft ervaring met het vervangen van koolborstels in een cirkelzaag? Wat ging soepel en wat was een uitdaging?
3 weken geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing