Hoe krijg ik dit filter van mijn wasmachine open? Het zit muurvast.?

Het gaat om een Beko wasmachine WMB51421.
(in de gebruikershandleiding staat daar niets over in).

Picture for question
TurfGraver
een dag geleden
Is dop er al af?
Wat probeer je los te maken?
Abcde
een dag geleden
Misschien eens proberen naar rechts te draaien?
Pieterke
een dag geleden
Het klepje is open. Je moet aan dat smalle witte fing draaien.
Pieterke
een dag geleden
@Anvde dat heb ik al geprobeerd.
Thecis
een dag geleden
@Pieterke,
Dat witte ding moet je draaien. Echter, als er een muntje in zit, kan het al lastig gaan. Zit er bijvoorbeeld een stukje hout of een haarspeld in, zal het waarschijnlijk blokkeren. Kan je het wel een klein stukje draaien of zit het echt muurvast?
KleinDuimpje
een dag geleden
Met een nijptang proberen te draaien.
Je kunt dan meer kracht zetten.
De kans is inderdaad groot dat er iets vastzit.
jc54
een dag geleden
Bij alle wasmachines die ik in de loop der jaren heb gehad, heb ik nog nooit een afvoerfilter gezien dat hier op lijkt.
Bordensteker
21 uur geleden
De foto toont iets dat in de gebruikershandleiding wel behandeld wordt maar dat er hier ietwat anders uitziet (https://www.gebruikershandleiding.com/BEKO-WMB-51421/preview-handleiding-438808.html pagina 33). Het witte ding links zit aan het geopende toegangsklepje vast, lijkt mij dat je dáár beter geen kracht op moet zetten. Het vage ovale ding in het midden lijkt de draaigreep van het pluizenfilter te verbergen.
Ergens is iets niet pluis aan dit pluizenfilter ... Zoiets zou het openmaken moeten zijn: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=AyN7CjQiyvU . En het pluizenzeefje zelf ziet er ongeveer zo ui; https://www.directrepair.be/nl/pluizenzeef-wa1452-2872700100-beko.html . Misschien is het iets te vast aangedraaid vorige keer, maar kijk uit met tangen gebruiken. Daar zet je gauw verkeerd kracht mee. Een ouderwetse nijptang lijkt inderdaad niet eens zo ongeschikt. Maar ik zie op deze foto de draaigreep zelf eigenlijk niet.
Inekez1
15 uur geleden
Je moet in elk geval naar links draaien (tegen de klok in). Het kan zijn dat de rubber ring die het filter waterdicht maakt zit vastgeplakt of vacuümgezogen aan de machine, of dat het te strak is aangedraaid de vorige keer waardoor er nu teveel spanning op het schroefdraad staat om nog goed te draaien. Dan moet je behoorlijk kracht zetten om dat los te krijgen. Als dat met je blote handen niet lukt, kun je dat voorzichtig met een tang proberen. Niet te hard knijpen, de tang moet je vooral gebruiken als hefboom om makkelijker rond te draaien. Kunststoffen en metalen zetten uit bij warmte en krimpen iets bij koudere temperaturen. Zorg dat de machine goed is afgekoeld, leg desnoods een icepack tegen het vastzittende filter. De klemkracht op het schroefdraad kan daardoor net iets afnemen waardoor je het wel kunt losdraaien.
Pieterke
15 uur geleden
Dank voor alle reacties. Ik ga kijken wat werkt.

Antwoorden (1)

Filter openen met sodasop
Ben je namelijk al bekend met de effecten die sodasop op jouw filter kan hebben? De kans is namelijk best aanwezig dat je het filter wel open krijgt door gebruik te maken van een dergelijk sopje. Maak een paar liter sodasop en giet dit via de deur van de wasmachine in de trommel. Belangrijk is dat je dit nu een aantal uur laat inwerken, zodat het zijn reinigende kracht kan uitoefenen. Na een paar uur zet je de wasmachine op ‘kookwas’, waardoor het sodasop kan wegstromen.
19 uur geleden
Inekez1
16 uur geleden
-
Uit de vraag blijkt duidelijk dat het filter helemaal niet los wil. Dus ook niet een beetje om het oude water uit de machine te laten voordat je dat sodasopje toevoegt. Bovenstaande heeft alleen zin als je de knop (het filter) wel een beetje kunt draaien maar niet eruit kunt halen.
Pieterke
15 uur geleden
Bedankt voor je reactie.