Kan een kapotte vriezer zorgen voor extreem verbruik?
Goedendag,
Na 3 maanden heb ik mijn energiemeter gecheckt en kwam ik op een totaal verbruik van 859kwh (286kwh per maand). Ik probeer zuinig met mijn energie om te gaan, dus schrok hier wel van. Mijn vriezer geeft een alarm lampje aan en is dan ook meer aan het koelen dan normaal (hij zoemt de hele tijd). Omdat dit het geval was heb ik mijn vriezer geprobeerd zo veel mogelijk uit te zetten, ik denk dat hij in deze drie maanden maximaal 3 weken heeft aangestaan. Zou het kunnen dat dit het hoge verbruik verklaard, of zal er iets anders aan de hand zijn? Wellicht wordt er bij mij stroom afgetapt.. maar voordat ik deze conclusie trek, en onderzoek ga doen, wil ik er graag zeker van zijn dat dit niet door de vriezer komt.
Ik ga er vanuit dat ik zelf zo'n 200kwh heb verbruikt in deze 3 maanden. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de kapotte vriezer voor zo'n 600 kwh heeft verbruikt in deze tijd? (In maximaal 3 weken tijd)
Groetjes,
Bas
Overigens: voor een normaal appartement of rijtjeshuis is een verbruik van 200-300 kWh / maand niet heel uitzonderlijk. Het is ruim, maar als je flink wat apparatuur hebt (wasmachine, droger, vaatwasser, computers hele dag aan, electrisch koken, boiler) kan het best zo zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.