werkt een bredere pan op een iets smallere inductiekookplaat?
Ik heb onlangs een inductiekookplaat aangeschaft. Het is van het merk Silvercrest van Lidl. Daarom staat dat de pan maximaal 22 cm als diameter mag hebben. Ik vraag mij af of een pan met een grotere diameter meteen niet zal werken op de inductiekookplaat of is het alleen dat hij dan die 2 cm niet opwarmt? Ik wil de inductiekookplaat niet uitgebreid gebruiken i.v.m. retouren.
Andersom kan het wel problemen geven: een te kleine pan kan het vermogen van de kookplaat onvoldoende opnemen waardoor de kookplaat uitvalt (of alleen op een lagere stand wil werken).
Vooral van belang is dat je pannen echt geschikt zijn voor inductie. In mijn ervaringen zetten fabrikanten er erg makkelijk op dat pannen op inductie kunnen, waarbij dit soms maar net het geval is. Je merkt dan dat de kookplaat alleen op lagere standen nog werkt. Aan de andere kant heb ik een plaatstalen wokpannetje: een erg dunne (maar stalen) bodem met een kleine oppervlakte. Maar deze gaat als een tierelier, ook op een grotere plaat.
Dus zorg vooral voor goede pannen. Goede pannen (met een dikke stalen boden) verdelen de warmte zo goed dat het niet veel uitmaakt hoe groot de kookplaat is. Dus maak je geen zorgen over pannen die groter zijn dan de kookplaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.