Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er gasslangen voor gasfornuizen van 4 tot 5 meter? En mag dit?

Ik wil mijn gasfornuis in een andere hoek zetten van mijn keuken, echter zit de gasaansluiting daar niet. Ik vroeg me daarom af of er langere gasslangen bestaan dan 2 meter zodat mijn gasfornuis verplaatst kan worden

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Volgens mij is 250cm de langste maat in standaard gasslangen voor gasfornuizen. Vroeger was het zo dat een slang maximaal 100cm mocht zijn, die slangen moesten binnen 10 jaar worden vervangen door een nieuwe (ivm veroudering van het rubber, droogtescheurtjes etc) en mochten worden ingebouwd of achter apparatuur langslopen. Tegenwoordig mogen de slangen langer zijn, maar moeten dan wel om de 5 jaar worden vervangen. Inbouwen (achter of onder het aanrecht langs) en achter apparatuur (koelkast, vaastwasser) leggen mag nog steeds niet met de zwarte rubber slangen.

Er zijn ook flexibele rvs gasslangen, met gele kunststof mantel, die mag je wel inbouwen, wegwerken en achter apparatuur langs leggen en die hoeven niet vervangen te worden. Bij aanschaf zijn ze duurder, maar je hoeft 'm in feite maar eens in je leven te kopen. Een flexibele rvs gasslang van 5 meter is niet standaard verkrijgbaar, maar wel te bestellen bij een installateur die gewoon 5 meter van de rol kan snijden en daar 2 koppelingen op kan monteren. Zo'n slang is niet goedkoop! Beter laat je die installateur komen om met een koperen pijp even de gasaansluiting te verleggen (of een extra bij te maken zodat je later alsnog de oude plek kunt gebruiken om te koken).

Als het een huurwoning is, zul je dat wel met de verhuurder moeten overleggen. Is er een afzuigkap of ander afzuigpunt of ventilatie in de keuken aanwezig, dan zul je voor de plek van je gasfornuis rekening moeten houden met de plek van de afzuiging.
- - - -
Volgens de site 'gasproducten.nl' zou voor een vaste opstelling een slang van maximaal 2 meter zijn toegestaan. Ik kan daar echter geen wettelijke regelgeving van vinden. Dat zit (denk ik) in het NEN-voorschriften bestand dat professionals kunnen kopen.
Toegevoegd op 05 juni 2020 12:08: bron, tekst
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing