Wat kan ik doen aan een tikkende koelkast?
We hebben recent een nieuwe koelkast gekocht, van indesit. We moesten deze wel naast het gasfornuis plaatsen, we zitten in een huurhuis, en qua opstellingen van gasaansluitingen en stopcontacten kon het niet anders. De koelkast word wel warm aan de zijkant, maar in de koelkast zit een controlesticker of de temperatuur oke is en dat is altijd zo, ook tijdens het koken. Maar sinds een tijdje maakt de koelkast harde tik/ knal geluiden zodra de koelkast aanslaat of net erna. Iemand enig idee hoe dit kan en wat er aan te doen? Heeft het te maken met het koken naast de koelkast?
“Plaats het apparaat op een stevige, vlakke ondergrond en let op dat er genoeg ruimte omheen is voor voldoende ventilatie. Er is minimaal 10 cm rondom nodig tussen het apparaat en de muren. Op deze wijze kan het apparaat de warmte goed kwijt, goed koelen en energiezuinig functioneren.” staat er onopvallend in de tekst onder 'Ingebruikname' in de gebruiksaanwijzing van mijn Inventum KV550. Dat lijkt mij als waarschuwing rijkelijk onvoldoende, want ventilatie kun je bij sommige koelkasten ook toereikend hebben onder de voorzijde door naar achteren en dan naar boven. Ik had mijn nieuwe koelkast uitgekozen op de buitenmaten van de oude, en was dus behoorlijk verrast. Gelukkig stond die oude ook rondom voldoende vrij, dus het paste toch.
Ik heb de leverancier dat ook in de antwoorden en opmerkingen bij het na de aankoop volgende Online Klanttevredenheidsonderzoek laten weten, maar heb daar geen reactie meer op gekregen. Bij zulke koelkasten is het in deze situatie uitwendig nog eens extra isoleren door het echt bedekken van een zijwand uiteraard ook niet de oplossing! Tenzij de ontwerper er rekening mee heeft gehouden dat het warmte afstaan soms maar aan één zijkant goed kan gebeuren. Wat dus bij mijn koelkast blijkens de gebruiksaanwijzing niet het uitgangspunt is geweest.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.