Welk type koelkast maakt het minste geluid?
Ik zoek een nieuwe koelkast of koelvriescombi. Ik kan alleen totaal niet tegen continu zacht zoemend geluid in mijn woonkamer. Bij nieuwe koelkasten wordt wel aangegeven hoeveel decibel geluid de koelkast maakt, maar niet of dat twee keer per dag 5 minuten is of elk uur 10 minuten. En wat is dan het geluid als de koelkast niet die maximale geluidshoeveelheid produceert? De stilste koelkast maakt nog 35dB geluid en dat is voor mij al goed hoorbaar. Dus een onhoorbare koelkast bestaat niet. Daarom heb ik liever een koelkast die ik af en toe een paar minuten duidelijk hoor, dan een koelkast die continu, de hele dag, een irritante nog-net-hoorbare zoem produceert.
Nieuwe koelkasten hebben (allemaal?) een ander koelmiddel dan ouderwetse. Beter voor het milieu, dus prima. Maar daardoor schijnt de compressor meer (vaker? langer?) aan te moeten slaan, dus vaker geluid dan met een oude koelkast. Ik hoor en lees veel mensen klagen over de geluiden van hun nieuwe koelkast.
Bestaat er nog een type koelkast die niet continu geluid maakt? Die zich gewoon stil houdt als er niets hoeft te gebeuren en van tijd tot tijd even aanslaat (dat mag wel met geluid) om te koelen?
Is het zo dat een koelkast van 40dB vrijwel continu heel zacht draait en een koelkast van 45dB minder vaak draait maar dan wel iets harder? Kun je aan het energieverbruik zien hoe vaak een koelkast aanslaat?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.