Kan piekstroom mijn CV-ketel geheel kapot maken?Mijn Vaillant ecoPlus moet daarom vervangen worden- op mijn kosten-
De aardlekschakelaar sloeg uit door kortsluiting in onze woning. Na inschakeling gaan alle apparaten normaal weer aan het werk. Maar:
CV-ketel blijkt onherstelbaar beschadigd. Alleen een nieuwe is de oplossing......
Volgens de off. installateur die de ketel geplaatst heeft -2012- en 5 jaar onderhouden, komt dit door een piekspanning en daarvoor stelt de firma VAILLANT zich niet aansprakelijk.
Er is nooit een advies gegeven dat er een spanningsregelaar of zo gebruikt moest worden...
Volgens mij wordt ik als consument bij de neus genomen!
De expert heeft al gemeld dat oorzaak piekspanning is. :)
Gaat de aardlekschakelaar er weer uit, als je de stekker van de ketel in het stopcontact steekt? Is dat het geval, zoek dan naar een lekkage. De pomp is ongeveer hetzelfde enige verdachte onderdeel, want het enige, dat direct met de netspanning verbonden zit.
Zoek een monteur, die hier verstand van heeft. Het is nagenoeg onmogelijk, dat overspanning de oorzaak van het probleem is.
De ketel doet het niet meer, zegt de vraagsteller.
in de ketel zit maar weinig direct aan het net. De pomp en de voeding van de elektronica. De aardlekfout moet in die twee onderdelen of de bedrading gezocht worden. Het eerste zou ik zoeken naar een zekering. Is die kapot, dan de pomp loskoppelen en een nieuwe zekering inzetten. gaat de aardlek er uit, dan is de elektronica de oorzaak. Bijft hij heel, en geeft de ketel weer teken van leven, dan is de pomp kapot. Beide zijn te vervangen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.