Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je voor alle keramische fornuizen een krachtstroom aansluiting nodig?

Ik bedoel echte goede complete fornuizen. Dus met oven etc. Ik heb gelezen dat het eventueel met een "omweg" in de meterkast kan op een andere manier. Wat is het beste? En geldt het voor elk keramisch fornuis zo een aansluiting? Wat is het veiligst/beste?
Ik heb namelijk nu geen krachtstroom in de keuken/thuis.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De meeste elektrische fornuizen kan je op zowel een 3 fase(krachtstroom) als een 1 fase aansluiting gebruiken. Als je het fornuis op een 1 fase aansluiting wil aansluiten moet je een brugje maken met de (normaal) meegeleverde ijzeren plaatjes. Je komt dan wel 2x de fase naar het fornuis te brengen op een apart afgezekerde fornuisgroep. Als je er voor kiest om een 3 fase aansluiting te nemen dan moet je de plaatjes recht toe rechtaan monteren, normalieter is er een schema megeleverd hoe je dit moet aansluiten.

Het spreekt voor zich dat het fornuis meer vermogen heeft met een 3 fase aansluiting ivm een 1 fase aansluiting.

Maar het is dus mogelijk om zonder een krachtstroom aansluiting een elektrisch fornuis aan te sluiten.

Meer info over de manier van aansluiten vind je bij de toegevoegde link.

Veel suc6 en doe het veilig of laat het veilig doen! Werken met elektriciteit is en blijft een gevaarlijk risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een keramisch fornuis met oven zal niet op een 1-fasen groep aangesloten kunnen worden. Misschien nog wel op een zogenaamde kookgroep (feitelijk 2 groepen die gekoppelt worden) maar dan krijg je waarschijnlijk het probleem dat je bijvoorbeeld niet gelijktijdig de oven kunt aanzetten met meer dan 1 of 2 'pitten'.

Ook voor een kookgroep zal een extra leiding naar de keuken gelegd moeten worden. Dus aanpassingen in de keuken zullen toch wel gedaan moeten worden.

Het enige dat je dan bespaard zijn de kosten van vervanging van je groepenkast en de kosten van de monteur die je huisaansluiting moet omzetten naar 3-fasen.

Maar een 3-fasen aansluiting is dan wel verreweg het mooiste.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing