Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er verantwoordelijk voor kosten van mijn kookplaat?

Situatie;
Nieuwbouw appartement sinds 2012, waar 1 huurder voor mij in heeft gezeten. Bij bouw en inrichting appartement heeft hij via de woningstichting gekozen voor een inductie kookplaat.

Deze is nu kapot en moet waarschijnlijk vervangen worden. Mijn woningstichting doet nu moeilijk over de kosten hiervan, echter ben ik van mening dat de woningstichting deze op zich moet nemen, aangezien ik niet zelf deze kookplaat heb overgenomen van de vorige huurder maar deze bij het appartement hoort.

Op de site van de overheid staat; ''Inbouwapparatuur van keukens wordt doorgaans aangemerkt als onroerende aanhorigheid van de woning. Die inbouwapparatuur wordt dan met de woning verhuurd door de verhuurder. Reparatie van een kapotte inbouwkoelkast is dan voor rekening van de verhuurder.''

Hieruit concludeer ik dat niet ik, maar de woningstichting de kosten voor vervanging/reparatie op zich moet nemen.

Echter 1 bijkomstigheid, alle andere appartementen zit standaard een elektrisch fornuis in, kwalitatief een stuk minder en juist vanwege de inductieplaat heb ik gekozen voor dit appartement. Nu ben ik bang dat de woningstichting als vervanging noodzakelijk is, een elektrisch (goedkoper) fornuis zal laten plaatsen. Mag dit ook zomaar?

Thanks for the help!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bij inbouwapparatuur die bij de woning hoort is verhuurder verantwoordelijk voor reparatie / vervanging. Verhuurder moet zorgen voor EEN werkende kookplaat. Als huurder een luxere / duurdere uitvoering wil, is verhuurder niet verplicht daaraan mee te werken. Als verhuurder wel wil meewerken, is het reëel dat huurder het kostenverschil betaalt.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing