Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een elektrisch fornuis aansluiten op een regulier stopcontact?

Ik krijg over enkele weken een appartementje toegewezen en vroeg me af of deze oven met elektrische kookplaat kan worden aangesloten op een regulier stopcontact.

http://www.otto.nl/product/10037462986/?c=merken-huishoudelijk-amica&p=0&itemId=10034658938

En hoeveel duurder dit is vergeleken bij het koken op gas. Ik ga er vanuit dat de kookplaat ongeveer vier keer per week wordt gebruikt bij het bereiden van mijn eten.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Er staat bij de specificaties: Aansluiting (V/A/kW): 3 N ~ 400 V / 50 Hz. Dat betekent dat je een speciale 3-fasenaansluiting moet hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je dit fornuis wilt gebruiken, moet je een zgn. kookgroep laten aanleggen.
bamibal
8 jaar geleden
Nee dat gaat niet lukken. Dit fornuis trekt tot 8000 watt stroom terwijl een standaard stopcontact meestal max 3600 watt geeft voordat de zekering er uit vliegt. Het fornuis heeft dan ook een 3 fasen aansluiting nodig. Zelfs een kookgroep is niet voldoende. Deze gebruikt namelijk twee standaard groepen van 16ampere (2x3600watt) en dan zit je nog te laag. Om je tweede vraag te beantwoorden. Koken op gas is in principe een stuk goedkoper. Van alle electrische vormen van koken is inductie het voordeligst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing