Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Miele inductiekookplaat van 9 jaar oud geeft storing, reparatiekst 800 euro. Moet ik die betalen?

Er moet een elektronica onderdeeltje vervangen worden (melding FE32). Moet ik deze kosten accepteren of mag ik verwachten dat zo'n kookplaat nog naar behoren dient te werken na 9 jaar en kan ik een klacht hierover indienen bij Miele of de rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik gok dat je fabrieksgarantie al geruime tijd verlopen is. Bij sommige Miele kookplaten staat een garantie van 2 jaar. Van Miele hoef je dus waarschijnlijk niets te verwachten.

Of je na 9 jaar nog wat aan je rechtsbijstandverzekering hebt, durf ik niet te zeggen. Dit ligt ook aan je dekking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is volkomen logisch dat als er na 9 jaar gebruik iets kapot gaat, de reparatie geheel voor jouw rekening is. Een klacht indienen is dus volstrekte onzin.
Wel zijn de kosten zo hoog, dat het waarschijnlijk aantrekkelijker is om gewoon tot de conclusie te komen dat het apparaat "op" is en dat je beter een nieuwe kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 'normale' levensduur voor een inductiekookplaat is 10-12 jaar. Voor Miele-apparatuur zou je een nog wat langere levensduur mogen verwachten, gezien het prijsniveau.

Je hebt echter niet te doen met Miele zelf maar met de leverancier waar je het product gekocht hebt. Dat is je aanspreekpunt als consument. Je zou kunnen vragen of hij bereid is 1/10 (of wellicht nog wat meer) van de reparatiekosten te dragen. De rest is dan voor jezelf, want dit is de waardevermindering door het gebruik (de afschrijving).

Wat je ook kunt doen: een nieuwe kopen en een beperkte korting bedingen omdat de oude niet de verwachte technische levensduur heeft gehaald.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing