Miele inductiekookplaat van 9 jaar oud geeft storing, reparatiekst 800 euro. Moet ik die betalen?
Er moet een elektronica onderdeeltje vervangen worden (melding FE32). Moet ik deze kosten accepteren of mag ik verwachten dat zo'n kookplaat nog naar behoren dient te werken na 9 jaar en kan ik een klacht hierover indienen bij Miele of de rechtsbijstandverzekering inschakelen.
Na 9 jaar lijkt me niet dat je nog enige rechten kan claimen op garantie. Je kan Miele -vriendelijk- benaderen met de vraag of ze nog iets voor je kunnen betekenen. Met er direct de rechtsbijstand bij te halen verspeel je m.i. alle goodwill.
Er is een garantietermijn waarbinnen de fabriek gratis de mankementen repareert. Na de garantietermijn zijn reparatiekosten voor de gebruiker. Vanuit welke gedachte denk je juridisch rechten hebt ?
http://www.kieskeurig.nl/document
/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
Nou de vraag wat de levensduur van een inductiekookplaat is.
En dan de vraag wat die van een Miele inductiekookplaat is. Miele adverteert op hun eigen website met "Immer besser".
Altijd beter?
Dan mag je verwachten dat de levensduur van een Miele ruim beter is dan gemiddeld. Van een standaard inductiekookplaat mag je uitgaan van ? Ik kom ergens 7 jaar tegen. Ook dat het voor Siemens in Duitsland 15 jaar is.
Maar Miele is altijd beter... dus 16 jaar :-) (zou een leuke voor een rechtszaak zijn, maar daar krijg je je verzekering echt niet zo gek voor)
Dat wil niet zeggen dat er niet af en toe iets kapot gaat of vervangen moet worden. Bij de garage betaal je ook gewoon de nieuwe accu wanneer die aan vervanging toe is.
Want buiten de garantieperiode zijn de reparatiekosten gewoon voor jezelf.
een accu is een slijtage onderdeel, als binnen een bepaalde periode je carrosserie doorroest buiten jouw schuld dan... Dit stukje wet is belangrijk:
"De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig"
Zou bijna geneigd zijn je te helpen puur uit frustratie...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.