Vanaf wanneer gaat de levensduur van een apparaat in?
Ik woon nog thuis maar verzamel mijn uitzet al bij elkaar. Nu heb ik een aantal elektrische apparaten gekocht, namelijk een strijkijzer, een mixer en een citruspers.
Momenteel ben ik helaas werkloos en is er nog geen uitzicht om het huis uit te gaan, al is dit wel mij prioriteit. Desalniettemin vind ik het heel leuk af en toe iets te kopen en zo mijn uitzet al bij elkaar te sparen.
Nu hebben elektrische apparaten een bepaalde levensduur, 'slijt' het apparaat ook al als het nog ongebruikt in de doos zit? Ik vraag me af of het dan zonde is dat een mixer bijv. al 1 jaar ongebruikt in de kast staat?
Of gaat de levensduur van een apparaat pas in op het moment dat je het gebruikt?
Verder weet ik natuurlijk wel dat mijn garantie wel sneller verloopt.
Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja de apparaten die ik gekocht heb zijn neem ik aan van de iets betere kwaliteit, allemaal van Philips.
De meest voorkomende zijn de technische en de economische levensduur.
Van de technische levensduur is sprake als er op een bepaald moment een gebrek optreedt waardoor het apparaat niet meer (goed) werkt.
Bij een economische levensduur gaat het, kort gezegd, om de afschrijvingsperiode van een product. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik neem aan dat je de technische levensduur bedoeld:
Je moet goed opletten dat je het product niet bewaard in een vochtige omgeving. Misschien was het beter om die spullen pas te kopen op het moment dat je er ook gebruik van wilt maken. Het geld kon je dus beter op een spaarrekening laten staan.
Aan de ander kant, meeste elektronica wordt goedkoper.
Al zal dat voor klein huishoudelijk apparatuur niet zo snel opgaan.
Maar een TV, Home Cinema, wasmachine e.d. zou ik nog wel even mee wachten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.