tranfo 75 watt, maar er zijn geen halogeenspotjes meer te krijgen van 25 watt: wat nu?
Ik heb in mijn keuken kabelspots met een transformator (transfo) max. 75 watt. Normaal gezien werkte dit met 3 spots van 25 watt. Nu zijn de spots deze week om één of andere reden één voor één uitgevallen (waren ook samen geplaatst dus wschl. gewoon max. levensduur bereikt). Gisteren viel de allerlaatste uit. dus ik toch maar naar de winkel(s) om spotjes te gaan kopen.
Maar er blijken in de serieuze zaken van Gent nergens nog spots van 25 watt te koop te zijn. Wel van 20 watt en van 35 watt.
Wat kan ik best doen :
- ik kan 3 spots van 20 watt hangen. Waardoor de transfo dus 75 watt geeft en er m.a.w. in het totaal 15 watt op de spots komt. Dit is 5 watt teveel per spot.
of
- Ik kan een vierde spot erbij hangen (heb er nog enkele reserve). Dan geeft de transfo 75 watt voor 80 watt spotjes. dat is in het totaal 5 watt verdeeld over vier spotjes, dus ietsjes meer dan 1 watt teveel per spot. Maar de transfo wordt dan wel met 5 watt teveel belast
Ik wil geen nieuw spot van 35 watt kopen omdat ik nog heel wat reservespots heb van gedemonteerde identieke installaties, bijna nog nieuw.
Wat er ook frappant was : toen ik de spots verwijderde uit hun houder, bleek er één helemaal verkoold langs binnen. Die houder moet ik sowieso ook vervangen met de wisselstukken van de gedemonteerde installatie. Maar hoe kan dat, dat zo een houder verkoold? De spots waren toch conform de richtlijnen...(max. 3x25 watt=75watt) en origineel meegeleverd met de installatie.
Toegevoegd na 2 minuten:
3 spots=75 watt ipv 15 watt.
Het houdertje van de laatste was helemaal verkoold langs binnen dus dat moet toch ook zijn reden gehad hebben. maar als ik het goed lees, kan het niet gekomen zijn doordat de trafo 75 watt leverde (omdat minder leveren normaal gezien geen problemen mag leveren).
@freekfluweel : die met die dikke pinnetjes onderaan vind je idd nog op 25 watt, maar die met die dunne pinnetjes heb ik niet gevonden in onze winkels (wel is een rommelwinkeltje maar dat was van een onbekend merk, dus toch een beetje voorbehoud om het te plaatsen...). Toch bedankt voor je tip!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.