Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is chloor schadelijk voor een wasmachine?

Ik heb een nieuwe wasmachine. In de gebruiksaanwijzing lees ik dat ik eens per maand de wasmachine leeg moet laten draaien op het heetste programma (95°), en dat ik daarbij een geringe hoeveelheid wasmiddel moet gebruiken dat bleekmiddel bevat.

Kan ik, in plaats van wasmiddel met bleekmiddel, ook een paar druppels chloor gebruiken, of is dat schadelijk voor de rubbers of voor de metalen delen?

29.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou gewoon normale bleekwater pakken.
Doe het al jaren, en mijn moeder ook, werkt heel goed! Zo voor de zekerheid na het hete bleekwater pro
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oops, was iets te snel. Ik wou zeggen;
Zou voor de zekerheid na het hete bleekwater programma nog even een kort programmaatje (evt. laagste temp.) doen zodat alles goed is doorgespoeld. Op deze manier loop je sowieso geen risico's op evt. vlekken.
(Heb dit overigens zelf nog nooit mee gemaakt)
Ivana
9 jaar geleden
Ik gebruik altijd soda voor de doorspoelbeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@weetalleenik , Bleekwater en andere bleekmiddelen (oxy action) zijn dermate goed oplosbaar dat alle resten na 5 spoelgangen er echt wel uit zijn. Extra spoelen is echt niet nodig.
@Cryofiel , een paar druppels Chloor gaat je niet lukken. Het is een gas. Overigens was je meestal met (teveel) zeep. dat betekent dat er geen vet in je machine kan zitten. Hoogstens zit er wat kalk in vanuit het leidingwater. Die verwijder je niet met bleekmiddel, en zeker niet met soda, maar met azijn.
Ik begrijp het hele advies van de fabrikant dan ook niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Reddie, het advies is bedoeld om vetluis (bacteriegroei) tegen te gaan. Met 'chloor' bedoelde ik natuurlijk een chloorbleekmiddel, bijvoorbeeld het bekende Chlorix.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook alleen schoonmaakazijn gebruiken,dit is tegen vetluis en kalk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier gebruiken ze 0,5 liter!!
http://www.theperfectyou.nl/wasmachine-schoonmaken/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de trommel van RVS is (en bij de meeste wasmachines is dit het geval), moet je daar toch mee oppassen. Oplossingen die chloor bevatten kunnen RVS aantasten: http://www.metaalplan.nl/wiki.php?id=20.

In RVS zit o.a. chroom, dat als het in aanraking komt met zuurstof, een onzichtbaar beschermlaagje chroomoxide vormt. Die oxidehuid beschermt het onderliggende metaal tegen roestvorming. Het werkt afsluitend waardoor oxidatie niet (verder) plaatsvindt, of sterk wordt vertraagd.

Chloor kan de oxidehuid aantasten. In de ondiepe putjes die daardoor ontstaan, hopen chloorionen zich op waardoor een ideale situatie wordt gecreëerd voor corrosie, wat de weg vrijmaakt voor roest. Het gevolg van deze putcorrosie is dat het materiaal er grotendeels gaaf uitziet, maar een aantal putjes heeft, veelal langs een lasnaad.

Vetluis ontstaat vooral als je altijd bij lage temperatuur wast. Als je tussendoor regelmatig een kookwas doet, hoef je er niet voor te vrezen. Wat ook belangrijk is: het zeepbakje regelmatig schoon maken (van binnen en van buiten) en de rubbers van het deurtje goed af- en uitdrogen als je van plan bent om gedurende de volgende dagen niet te wassen.

Als je toch een product wil gebruiken zijn sodakristallen of azijn betere keuzes (zoals in de reacties al wordt gesuggereerd).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
het heetste programma is op 95°, dus een kookwas zal er niet van komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, slechte woordkeuze van mij. Het mag geen excuus zijn, maar In mijn regio gebruiken ze de benaming 'kookwas' voor alles vanaf 90 °C. Deze temperatuur zal ook volstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De term kookwas is bij mijn weten algemeen. Die kom ik vaker tegen. Ik heb ook geleerd dat wassen boven 90 graden zo heet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding