Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het verhelpen dat het water wat weggepompt wordt uit de wasmachine omhoog komt uit de ketelafvoer?

Sinds kort hebben we de wasmachine naar de zolder geplaatst. De afvoer is aangesloten op de afvoer van de ketel. Met het testen was er geen probleem. Maar gister heb ik de wasmachine aangehad en stond de zolder blank. Wat bleek, het water komt omhoog waar de afvoer van de ketel zit.
Wat is hier een goede oplossing voor? Alle pijpen hebben doorsnee van 40mm.
Voor de duidelijkheid heb ik een foto toegevoegd. De witte pijp is waar het water omhoog komt.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

is de afvoer niet verstopt met prut/aanslag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De benodigde diameter van de buis is ook afhankelijk van het aantal en soort bochten. De hoeveelheid water moet er vrij door kunnen stromen, zonder dat er 'kolken' ontstaan in of na een bocht. Een kolk zorgt voor een soort file-effect in het water.

Controleer eerst of er geen verstopping (of halve verstopping, die wel wat later doorlaat maar niet alles in 1 keer) zit. Anders zul je toch moeten zorgen voor een bredere buis en/of een route met minder (scherpe) bochten.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zie dat er inmiddels foto's zijn verschenen. Probleem zit denk ik bij de 90-graden bocht waar de buis de vloer in gaat. Daar ontstaat stuwing / 'file' in de waterstroom. Vervang de bocht door 2 bochten van 45 graden en maak meteen de aansluiting van de wasmachine lager.
De buis moet tot ongeveer de hoogte van de bovenkant wasmachine komen en de afvoerslang moet dan een stuk in die buis steken. Als de afvoerbuis van de wasmachine iets lager zit dan de opening van de andere buis, dan kan het nooit meer overlopen. Bij verstopping ontstaat dan namelijk tegendruk waar het water uit de slang komt. Een goede wasmachine 'herkent' de tegendruk en houdt dan op met leegpompen. Zit het uiteinde van de slang hoger dan een andere opening van het systeem waar water kan ontsnappen, dan is het water al weggelekt voordat de buis bij de slang vol is komen te staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing