Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn washandjes komen binnenstebuiten uit de wasmachine... hoe kan dat?

Ik heb nieuwe washanden, hele dure zelfs. Ze komen standaard binnenstebuiten uit de wasmachine. Hoe is dat in de vrede mogelijk?

Toegevoegd na 1 uur:
Kennelijk is deze vraag 3 jaar geleden ook gesteld, maar niet beantwoord. Ik hoop dat deze niet wordt verwijderd om die reden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Amadea
11 jaar geleden
Wat geeft het? Doe ze dan van te voren binnenstebuiten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pff
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! Ik heb dat met kussenslopen en dekbedhoes. Geen idee hoe dat komt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bizar toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ben ook benieuwd. Ik heb het niet met washandjes, wel met dekbedhoes en kussensloop. En daar zit dan vervolgens ook de hele was in. Zijn je washandjes misschien ook iets groter dan goedkopere washandjes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij blijven de washandjes (de zwaarste en duurste kwaliteit van de Hema) gewoon normaal. Zou het misschien met de wasmachine te maken kunnen hebben? Ik heb een Bosch.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn washandjes komen soms binnenstebuiten uit de machine, soms niet. Mijn dekbedovertrekken en kussenslopen eten nooit ander wasgoed op omdat ik ze dichtrits / dichtknoop voordat ik ze in de was doe. Om die reden komen ze er ook altijd binnenstebuiten uit: ik doe ze er namelijk binnestebuiten in.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat heb ik nou met mijn dekbedhoezen,iemand enig idee hoe dat kan?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een aantal reacties hierop gevonden op een forum. Ik weet niet of ze per definitie waar zijn. Maar het is iets:
"Het zou kunnen komen door draaien van de trommel, de ene keer gaat hij linksom en de andere keer rechtsom. Doordat er was in de machine zit wat zwaarder is, kan dat in de dekbedovertrek "kruipen"."
Op deze opmerking kwam de volgende reactie:
"Ik ga met u "mee" in die zin dat de oorzaak van het verschijnsel moet worden gevonden in de (uitvoering van de binnenwand van de) trommel, de werking van die trommel en dat dan tesamen met het wasgoed, het water en het wasmiddel; het is ook de bedoeling van de fabrikanten dat het wasgoed over en doorelkaar heen draait. Zo wordt de was het beste en snelste schoon maar het slijt zo natuurlijk wel meer dan dat de was zo nu en dan met de hand wordt "bewogen" (in een teil of zo)."

Een andere reactie:
"Dat heeft te maken met de stiksels en/of naden.
De buitenkant is glad, maar de binnenkant niet. Door het ronddraaien, en dus ook in het water komen onderin de trommel, valt het goed op enig moment binnenste buiten.
In de droger gebeurd [heel vaak] hetzelfde.
Als proef deed ik al het ondergoed in de droger met de naden binnen. Dus "normaal".
En zie, het zware ondergoed komt er toch weer binnenste buiten uit. Het lichte spul meestal niet, al zijn daar ook spullen bij die toch binnenste buiten zijn gegaan."

En nog een:
"Ik heb er ff een paar uur over nagedacht en de enigste verklaring zou kunnen zijn dat de wasmachiene alle was door elkaar schud dus ook met dekbedovertrek, dit gebeurd dan bij de opening immers het gaat zich gedragen als 2 aparte wasspullen, dit kan zover gaan dat het zig binnenste buiten gaat keren."

En de zinnigste:
"Na al deze zin en onzin antwoorden ben ik gaan zoeken omdat ik zo een soort vraag wel eens in een tv programma heb gezien.
Het is het programma Hoe?Zo?. Alleen toen ik het gevonden had blijkt het te gaan waarom klein wasgoed altijd in een dekbedhoes verdwijnt.
Aangezien dat hier ook ter sprake komt misschien toch leuk om het even te bekijken.

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=9794403&md5=8207f1faba3fe1e4ec8472680a3c7957

Ik weet niet of het echt als link werkt, anders even knippen en plakken.
(Ik weet niet hoe ik een echte link moet maken.)

Het onderwerp begint op minuut 36.50"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor zoveel moeite!

Andere antwoorden (2)

Nou, vermoedelijk TOCH doordat de meeste stukken er binnenstebuiten ingaan ;-)
De meeste mensen trekken hun kleren uit op zodanige wijze dat ze binnenstebuiten komen te zitten, en ik ken er maar weinig (eigenlijk nul) die ze weer netjes buitenstebuiten keren voor ze ze in de wasmand of wasmachine gooien.
En gelukkig maar, want de kleding is beter beschermd als ze binnenstebuiten wordt gewassen. De mooie kant slijt zo wat minder nel (al is het voor vlekken niet altijd even praktisch).

Dus in de machine gebeurt er verder niks, daar wordt de was alleen maar ‘door mekaar geroerd’, en er zijn geen krachten in het spel die in staat zijn mouwen of broekspijpen binnenstebuiten te draaien. Dat doen we toch echt zelf in de fase daarvoor. Let maar eens goed op volgende keer dat je gaat wassen.

Met dank aan Marleen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha..... ik kan je vertellen, ik doe de washandjes er niet binnenstebuiten in! Dan zou ik die vraag niet stellen, toch? Kennelijk gebeurt er (natuurkundig?) toch wel iets in die machine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt door de roterende beweging van de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje vreemd antwoord inderdaad, wie stelt nou de vraag als die ze binnenstebuiten in de machine zou doen....
Je schrijft dat je dure washandjes hebt. Misschien zijn ze soepelen en wat groter dan de standaard washandjes, en gaan ze daardoor makkelijker binnenstebuiten zitten dan andere washandjes.
Voor het washandje zelf zit het logischer binnenstebuiten, de naad zit dan in de hoekjes niet zo opgetrommeld. Een washandje zak dus niet snel terugdraaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding