Hoe zorgt de oprolautomaat van de stofzuiger ervoor dat het snoer netjes oprolt?
Ik heb vandaag de heg gesnoeid. Daartoe rol ik een lang snoer vanuit het huis de tuin in. Na afloop draai ik aan de haspel om het snoer weer op de haspel te rollen. Dat gaat altijd slordig, en ik moet echt goed mijn best doen om het snoer enigzins netjes op de haspel te krijgen, anders past het zelfs niet.
Na het snoeien van de heg heb ik gestofzuigd, omdat ik wat vuil naar binnen had gelopen. Na afloop drukte ik op de snoer-oprol-knop van de stofzuiger. Het snoer werd automatisch opgerold, snel en efficiënt.
En, wat mij toen ineens opviel: zonder dat het snoer een rare kluwen leek te worden, zonder dat het snoer klem kwam te zitten omdat het hele snoer op hetzelfde kleine stukje oprol-haspel wilde gaan zitten - kortom, gewoon netjes.
Nu vraag ik mij dus af: bevat de oprolautomaat van een stofzuiger een speciaal mechanisme dat ervoor zorgt dat het snoer altijd zo keurig oprolt? Zo ja: hoe werkt dat dan? Zo nee: hoe komt het dan dat het oprollen van het snoer in de stofzuiger probleemloos gaat, en op mijn verlengsnoer-haspel altijd zo problematisch is?
Als je bij een haspel je hand in het midden houdt en het snoer er door laat lopen, dan komt het ook redelijk goed. Een stofzuiger haspel is smal, zodat er niet veel windingen naast elkaar passen. Dan kan er minder fout gaan.
Het snoer blijft altijd soepel en toch strak en als ik de stekker er uit trek, rolt het snoer meteen keurig die stofzuiger in. Goeie vraag! Ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.