Waarom krijg ik een schok van mijn papierversnipperaar?
Ik heb een papierversnipperaar, merk Primus, type Cutboy. De stekker zit normaliter niet in het stopcontact. Als ik papier versnipper doe ik de stekker in het stopcontact, waarna ik het papier versnipper, om tot slot de stekker uit het stopcontact te trekken.
Bij het netjes wegleggen van het snoer raak ik soms toevallig de metalen contactpennen van de stekker aan - dat is dus ruim nadat ik de stekker uit het stopcontact hebt getrokken. Als ik die metalen delen aanraak, krijg ik soms (niet altijd, maar vaker wel dan niet) een flinke elektrische tik.
Ik heb toen eens de stekker in het stopcontact gedaan, een schaar neergelegd, de stekker uit het stopcontact gehaald, en daarna de beide contactpennen van de stekker tegen de schaar gehouden. En inderdaad: PETS, een zichtbare en hoorbare vonk.
Waar komt die spanning vandaan? Inductiespanning kan het niet zijn, want de papierversnipperaar staat op dat moment al een paar seconden stil. Zitten er condensatoren in de motor? Zo ja, waarom dan? Zo nee, waar komt die spanning dan vandaan?