Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De compressor van mijn koelkast wordt heel heet en er drupt een beetje water op. Kan dit brand veroorzaken?

En mijn koelkast blijft maar draaien, springt niet meer af...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
51.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit betekend meestal dat de thermostaat stuk is.
Deze zorgt er nl voor dat de motor aanslaat,,en weer afslaat.
Kijk eens in de koelkast of zich enorm veel ijs aan het ontwikkelen is aan de achterwand.

Een koelkast uit ,,96 is nog de moeite waard om te repareren.
Een nieuwe thermostaat kost zoveel niet.

Dat de compressor heet wordt is heel normaal.
En het bakje bovenop de compressor,daar zal na verloop van tijd dan geen water meer inzitten.

Een tweede optie is dat het gas op is.
Dan blijft de motor lopen,maar de koelkast wordt niet koud.

Ook makkelijk te controleren door even binnen tegen de achterkant te voelen.
En dan is het einde verhaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koelkast koelt wel maar blijft draaien...Dit is al een paar dagen zo. Ik heb alles eens ontdooid want er was nogal wat ijs in het vriesvak (op de koelwand aan de achterkant geen ijsvorming) Ik heb ook het stof weggezogen aan de achterkant maar het helpt allemaal niets. En zo'n bakje bovenop de compressor is er niet bij mij... Ik heb de stekker er maar uit getrokken, ik denk eraan om een nieuwe koelkast te kopen want ik ben er niet gerust in. Maar daar zal ik waarschijnlijk toch een paar dagen op moeten wachten. Dat wordt een paar dagjes zonder eten dus :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het de thermostaat is doet de koelkast of helemaal niks meer, of hij wordt zeer koud. In dit geval is het dat als ik het zo lees niet,
jammer want die dingen kosten via een onderdelenhuis rond de 30,-
Precies dezelfde via Miele: meer dan 100,- (merk en type hetzelfde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ondertussen een nieuwe gekocht. Het zou best kunnen dat ze stuk is gegaan omdat ik vaak de stekker eruit haalde en terug instak. Onlangs had ik eens kortsluiting en sindsdien gebruik ik liever niet teveel apparaten tegelijkertijd.

Andere antwoorden (7)

Nee, daar krijg je geen brand van. Koelkastcompressoren zijn pompen waar de rest van de wereld een voorbeeld aan kan nemen: ze gaan vaak 20 jaar mee. Kom daar maar eens om met andere apparaten met bewegende onderdelen.
Omdat hij warm wordt zit er vaak een bakje bovenop de compressor, waar het condenswater in drupt. Door de warmte verdampt het dan weer.
(Lees meer...)
escape
12 jaar geleden
hoogtijd om de stekker er uit te halen!! ofwel krijg je straks een ferme kortsluiting (en eventueel brand).Raadpleeg een technieker of als ze te oud vernieuwen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar dit antwoord is niet correct, het is normaal dat de compressor heet wordt, net daarom voert men het condenswater naar daar in een kuipje bovenop de motor.
Zelfs al zou er water overlopen en kan nog niets gebeuren.
Het antwoord van "escape" is perfect, daarom + 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry maar dit klop ook niet helemaal.
het condenswater loop niet in het bakje om de motor te koelen, maar om daar te verdampen. anders zou een koelkast een afvoer nodig hebben.
Het zal wel meevallen, het zal sneller kortsluiten dan in brand vliegen
maar ik denk toch wel dat je koelkast aan het eind van zijn latijn is. als ik het zo hoor
en aangezien het toch een stroomvreter is kan je beter ene andere aanschaffen al is het een betere 2dehands
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koelkast is van in 1996.
capthavoc
12 jaar geleden
Ja die is zeker aan het eind van zijn latijn 16 jaar oud
is toch wel einde levensduur
time to put him out of his misery
Zo'n motor word altijd vrij heet, de koelkast zal heus wel een keer afslaan, als ie eenmaal op temperatuur is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel heet? Dan zou het plastic erboven wel gaan vervormen, dus dat valt wel mee.
Bij meer dan 100 graden zouden die druppels meteen gaan koken. (als dat zo is stekker eruit)

Vanaf ongeveer 50 graden, krijg je bij aanraken een "te heet'' reflex.
60 graden is normaal voor een iets oudere compressor, dus dat zit waarschijnlijk wel goed.

Dat niet meer afslaan is niet goed, het is niet gevaarlijk, maar wel een teken van slijtage en een hoog energie verbruik.
Het zou zomaar kunnen dat je een nieuwe en al na 4 jaar uit hebt.
(hoe oud is ie?)

Toegevoegd na 2 minuten:
Van 1996 zie ik nu ergens, afhankelijk van het merk, wordt het dan langzaam tijd voor een nieuwe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de motor blijft draaien en koekast koelt niets meer dan is get gas weg, best een nieuwe dan.
Als de motor blijft draaien en hij koelt wel dan is de kans groot dat uw deurdichting kapot is of hadrd geworden.
Inspuiten met silicone spray en grondig afkuisen.
Als er sprake is van ijsvorming dan kan uw thermostaat kapot zijn, enkel vervangen zal hier nog helpen.
Dat die compressor heet wordt is normaal en dat het water erop druipt ook, dit is condenswater die men in die kuip laat lopen om te verdampen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie hier veel verkeerde antwoorden.
Als een koelkast blijft draaien en niet afspringt kan dit wel degelijk brand veroorzaken en ik kan het weten want heb dat meegemaakt.
Het kon geen kwaad ...
Toch wel dus.
Een compressor kan olie verliezen, gas verliezen.
Mijn koelkast draaide ook en verloor stilletjes gas.
Er stond een klein plasje achter en onder het apparaat, achteraf bleek dat de compressorolie te zijn door de verhitting.
Een lekkende koelkast laat je niet verder draaien maar schakel je gewoon af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding