Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ruik je de verwarming als bij aangaat. Het is centrale verwarming. In andere ruimte als de ketel.

Ik ruik een belaalde geur wat raar is eigenlijk want warme lucht ruimt toch niet anders als koude. Ik heb het niet over gas of hout en een andere ruimte dan waar de cv ketel staat di op gas stookt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je weet denk ik wel wat warmte is!? Het snel bewegen van atomen/moleculen.

Geur bestaat ook uit moleculen.

Als de zaak warm wordt zal er hierdoor meer interactie zijn tussen luchtmoleculen en die vd radiator of eerder de verf en stof die erop zit wbt geur. Waardoor je in principe een geur die eigenlijk altijd aanwezig is opeens ruikt want door de zaak warm te maken beginnen de ijzeratomen vd radiator te trillen die weer de verf » stof/lucht aanstoten en zo gaat alles harder trillen (en wie de bal kaatst mag 'm ook letterlijk terug verwachten). Zo komen er natuurlijk geurmoleculen los die in koude toestand netjes op z'n plek waren blijven zitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk trouwens dat stof (grotendeels mensenhuiddeeltjes heb ik eens ergens gelezen) de voornaamste geurverspreider is in dit geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Warme lucht ruikt misschien niet anders dan koude lucht, maar in warme lucht worden makkelijker andere stoffen opgenomen, zoals suiker makkelijker oplost in warme thee dan in koude.
Daarom ruik je meer als de lucht warm wordt
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik denk dat het de stof is die in de radiater zit, dat is bij mij namelijk ook zo. Als er hitte bij komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De coating van de verwarming geeft, vooral als deze nieuw is, de bekende "warmte" geur af.
Na verloop van tijd (jaren) wordt deze geur minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit enkel is bij het aanslaan dan zou ik mijn verwarming maar eens laten nazien, het kan om een slechte ontsteking gaan maar ook om een slecht werkende schouw.
Zeker is zeker en veiligheid is primordiaal !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is baan te bevelen voor het stookseizoen de radiators schoon te maken vooral de radiators met convectors deze nemen veel stof op.En stof in woning geven reuk af!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding