Hoe maakt een goede fotograaf snel een foto?
Een goede hobbyfotograaf of een professionele fotograaf die met een spiegelreflex rondloopt, stelt vaak alles zelf in. Maar dat kost natuurlijk tijd, en som moet je heel snel een foto maken omdat zich onverwachts een goede gelegenheid voordoet.
Stel je loopt in de sneeuw en plotseling komt er een galopperend paard voorbij. Je hebt twee seconden om je toestel in te stellen.
In die twee seconden moet je je diafragma kiezen, je sluitertijd kiezen, je gevoeligheid (ISO) instellen, inzoomen/uitzoomen, scherpstellen, twee stops overbelichten omdat anders de sneeuw grijs wordt, en misschien nog wel meer.
Hoe doe je dat?
Of stel je, als je op wintervakantie gaat, drie voorkeursprofielen in, bijvoorbeeld sport-in-sneeuw, landschap-in-sneeuw, en binnenfoto, en kies je snel het juiste voorkeursprofiel?
Wat is de beste methode?
Toegevoegd na 13 uur:
Extra uitleg: met de voorkeursprofielen die ik noemde, bedoelde ik niet de voorgeprogrammeerde standen - die heeft mijn camera niet eens.
Ik bedoel dat je zelf bepaalde instellingen als "setje" opslaat, zodat je daarna snel één van jouw eigen zelfgemaakte "setjes" instellingen kunt kiezen.
Jij kiest dan aan welke wiel je wilt draaien: sluitertijd of diafragma.
De iso laat je in de regel altijd op ISO-100 staan (waarom risico op ruis en minder uit je sensor halen). Tenzij je echt heel moeilijk licht hebt. Witbalans ook op de AWB. Dat kan je wel rechttrekken in RAW. Je weet inmiddels dat je toch elke foto moet corrigeren met + of -. Dan moet je toch aan een wiel draaien om dat in te stellen. In de automaat moet dit met elke foto. In de M-stand vaak alleen bij de eerste foto, omdat je op het licht de belichting instelt, niet op het onderwerp en de kleur van het onderwerp (alleen bij de eerste foto). Het begin is altijd onwennig, maar uiteindelijk zal dit de snelste manier worden van fotograferen. --- We hebben een keer een bedrijfsfeest gehad en daar was paparazzi fotograaf Joop van Tellingen een uur geweest. De foto's waren niet om aan te zien (echt een slechte fotograaf). Maar elke foto had hij maar op 1 manier genomen: T1/60, F4, ISO 400.
Op de automaat moet je elke foto corrigeren met + en -.
Een logische keuze, daar zijn lens waarschijnlijk als maximale opening F4 heeft. T1/60 goed is om vanuit de hand te schieten en de ISO het zwakke binnenlicht heeft gecorrigeerd.
Moet je wel een lens hebben die over het hele bereik dezelfde maximale opening heeft. Want als je dan gaat zoomen wordt misschien die maximale opening wel F6.3 en gaat je belichting de mist in. (heb 1x die fout gemaakt).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.