Hoe bepaal ik of ik een compactcamera of een dSLR moet kopen?
Mijn analoge spiegelreflex is kapotgegaan. Ik wil nu overgaan op digitaal.
Ik wil méér dan een borstzakcameraatje; dus een compactcamera of een dSLR. (Met "compactcamera" bedoel ik de voorbeelden van de plaatjes.)
In de praktijk fotografeer ik meestal op de automatische stand. Met enige regelmaat stel ik zelf het diafragma in en laat ik het toestel de sluitertijd bepalen. Die functionaliteit wil ik graag behouden.
Verder zijn van belang een goede beeldkwaliteit, vooral weinig ruis, nauwkeurige autofocus en beeldscherpte. Ook bij weinig licht wil ik nog ruisvrij kunnen fotograferen. Het objectief moet tot 300 mm brandpuntsafstand gaan (dat zijn dan wel de filmrolletjes-millimeters - ik heb begrepen dat dat overeenkomt met 200 CCD-millimeters).
Ik wil af en toe een foto op A3 kunnen afdrukken voor aan de muur. Als ik het goed uitreken, kom ik met 5 Megapixels al boven de 150 dpi, en dat is voldoende.
Het voordeel van de compactcamera is dat het niet zo'n vreselijk gesleep is als een dSLR.
Ook heel belangrijk: als de camera aanstaat en heeft scherpgesteld, moet een foto *meteen* worden gemaakt wanneer ik op de ontspanknop druk. Een opnamevertraging, zoals veel borstzakcamera's die hebben, is niet acceptabel. (Het is wel acceptabel als het een paar seconden duurt tussen aanzetten van de camera en kunnen afdrukken.)
Stel dat de prijs (nog) geen issue is, hoe bepaal ik dan of ik genoeg heb aan een compactcamera, dan wel of ik een dSLR nodig heb?
Dus meer licht per pixel, is betere iso en helderdere beelden. Je kan www.flickr.com en camera zoeker gebruiken om de camera's te beoordelen op beelden. Laat dan de recentste foto's zien, deze zijn vaak amateurfoto's en dus niet nabewerkt. Zie je de ruwe materiaal wat je als basis krijgt aangeboden vanuit de camera.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.