is het maken van video en fotos met een tablet veel beter dan dat ik dat doen met een smartfoon?
deze vraag stel ik omdat mijn videocamera versleten is, en ik tevens gebruik wil maken van een vertaalapp. met een tab kan ik niet mobiel bellen, met een smartfoon uiteraard wel...is de kwaliteit van video maken met een smartfoon idd zoveel minder dan met een tablet???...zodat om die reden een aanschaf van een tablet beter is???
mijn sony xperia z1 maakt toch echt beduidend betere fotos dan mijn onlangs aangeschafte compact camera.
uiteraard heb ik dit overdag getest aangezien voor echt goeie nacht fotos over het algemeen een andere lens wordt gebruikt.
Ik zou er geen tablet voor aanschaffen, maar eerder kijken voor een betaalbare camera die beter voor dat doel geschikt is.
de camera met de meeste dpi = dot per inch is de beste en geeft de mooiste fotos of film weer, bij film speelt nog de resolutie een grote rol hoe hoger de resolutie hoe beter. Ik zou een nieuwe camera kopen.
Nee, nee, nee en nog eens nee. Ten eerste spreek je niet over DPI bij een camera maar over een resolutie of pixelcount. DPI gebruik je bij prints/scans. Resolutie en DPI zijn niet hetzelfde. http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm Ten tweede is het niet zo dat de hoogste resolutie direct het beste is. Ik heb veel liever een 12MP spiegelreflexcamera dan een 30MP smartphone. Ook bij video is resolutie wel een factor maar niet zo dwingend als jij doet geloven. Veel belangrijker dan resolutie is een goede lens, een grote en goede sensor, de manier hoe de sensor uitgelezen wordt, de framerate (ik film liever in 720p@60fps dan in 1080p@30fps of UltraHD in 15fps. En zo zijn er nog veel meer dingen die invloed hebben op een goede (video)camera. Ik had de stille hoop dat ook de minder wetende consument al wist dat resolutie niet alles is.
Hoe meer megapixels hoe beter is vaak de redenatie. Fabrikanten adverteren er ook stevig mee en er is een constante wedloop om de meeste megapixels in de kleinte sensor te proppen. Bedenk echter dat megapixels niet alles zeggen. Hoe meer megapixels er in de camera zitten, hoe groter de foto’s kunnen worden afgedrukt. Maar heb je wel een 2000×3000 pixels grote foto nodig als je alleen foto’s op internet plaatst en/of 10×15cm afdrukjes maakt? Een ander nadeel van steeds meer megapixels, vooral bij compactcamera’s, is dat producenten soms zoveel megapixels op een steeds kleinere sensor proberen te persen dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Dit wordt vooral duidelijk doordat je meer beeldruis in de foto ziet. Een gouden stelregel is dat je 300×300 pixels nodig hebt per ‘inch’ (dpi) voor afdrukken, dus voor het afdrukken van een 10×15cm foto is een resolutie van 1200×1800px meer dan genoeg.
Met mijn tablet daarentegen kan ik van een portret van dichtbij nog geen oog scherp in beeld krijgen ; dat is dan ook niet mijn primaire fototoestel ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.