Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een instelling op mijn camera om de achtergrond wazig te maken?

Momenteel heb ik een canon powershot sx1. Ik vind het heel mooi om bijvoorbeeld op de voorgrond een hele mooie bloem te hebben, en dat de achtergrond wazig is.
Het is me al een paar keer gelukt om zo'n foto te maken, maar ik heb geen idee hoe ik het eigenlijk deed.
Is hier een instelling voor? Of hoe moet je dit effect krijgen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat heeft te maken met de diafragma-instelling van je camera. Met een compact camera is het meestal een stuk moeilijker dan met een spiegelreflex camera omdat je de instellingen meestal niet handmatig kunt instellen.

Hoe kleiner het diafragmagetal dat je gebruikt hoe kleiner het gebied wordt (in diepte) dat scherp wordt weergegeven.

Heb een artikel bijgevoegd waarin je kunt lezen hoe dit in elkaar steekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is erger. Veel erger zels. De meeste compactcamera's hebben helemaal geen diafragma. Wat ervoor doorgaat is vaak een digitale truc.
Ivana
10 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk Hofleverancier. Ben al zolang gewend aan spiegelreflex camera's dat ik daar niet eens aan gedacht heb (de laatste compact camera die ik had was 25 jaar geleden en nog met een 35mm filmpje er in ;-)
Als jouw camera geen echte diafragma instelling heeft(*), kun je de scherptediepte maar op 1 manier verlagen: inzoomen. Dat is, zeker met een superzoom redelijk tot goed te doen: doe een stap achteruit, zoom in, en maak de foto nog een keer. Ingezoomd fotograferen vraagt om een vaste hand. Probeer het uiterste zoombereik te vermijden, daar is de kwaliteit niet op z'n hoogst.

(*) De meeste hebben dat niet, de duurdere wel. Het moet in de handleiding te vinden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling op "de meeste": dat geldt voor compact en voor point&shoot. DSLR's hebben wel altijd een echt diafragma. Dat moet bij wat jij wilt ver open staan. Merkwaardig genoeg komt dat overeen met een zo laag mogelijke waarde: 1,8 is ver open, 16 en 22 betekent ver dicht. Voor minder scherptediepte (jouw bedoeling) zet je de lens ver open. Dus 2,8 is beter dan 11.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En om het helemaal compleet te maken, het diafragma zit bij een spiegelreflex camera niet in de camera zelf maar in de lens. Zo'n lens heeft, in tegenstelling tot de meeste compact camera's, voldoende ruimte om de lamellen van een diafragma te herbergen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor deze aanvulling. Nog een aanvulling, voor velen nogal technisch: veel camera's, en alle camera's in telefoons, hebben een zo kleine lensopening, dat kleinere lensopeningen (dus grotere diafragma-waarden) ten koste zouden gaan van de scherpte. Die camera's hebben dus noodgedwongen een grote scherpte-diepte. Het is, behalve de technische problemen van een heus diafragma, een reden om diafragmeren niet mogelijk te maken.

Elk foordeel hep se nadeel (J. Cruyff, fenomeen)
De Poweshot sx1 kun je bijna net zo instellen als een spiegelreflex:
AE modus kiezen en kleinste getal (grootste lensopening) selecteren, en de camera regelt de rest.
Houd er rekening mee dat de je de ISO waarde (gevoeligheid) zo laag mogelijk houd en zoveel mogelijk inzoomt op je onderwerp voor het meeste effect. (gebruik alleen de optische zoom, niet de digitale, dat gaat weer ten koste van de kwaliteit)
Het effect wordt ook sterker als de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond wat groter kunt houden door bijvoorbeeld je opname standpunt iets te verlagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding